מכון אריקה לנדאו

נוסד 1969

חוגים לילדי כיתה א’

כיתה א
ימי א’ ימי ב’ ימי ג’ ימי ד’ ימי ה’
16:00-17:30 Jr FLL -צעדים ראשונים במדע וטכנולוגיה בין ציור לצילום המדע שמאחורי הקסמים סיפורי אלף לילה ויום..  רובוטיקה למתחילים Wedo 
לחלום לשחק ולחשוב-  פסיכולוגיה ואמנות   רובוטיקה למתחילים Wedo    דרמה יצירתית
    חושבים מתמטיקה
17:45-19:15 שבט הילדים שעשועי מדע  מדע במטבח  מציאות, דימיון ותעתועי ראייה שחמט 
Jr FLL -צעדים ראשונים במדע וטכנולוגיה  עולם בעלי החיים והצמחים אוריגאמי דרמה יצירתית
המדענים הצעירים עד קצה העולם וטרינריה
מיתולוגיה
 

לחזרה לרשימות החוגים לפי קבוצות גיל לחצו כאן

* מלא/סגור לרישום או לא נפתח עקב מיעוט נרשמים

החוגים:

 

Jr FLL -צעדים ראשונים במדע וטכנולוגיה  הדרכה: ירדן לונברג

חוג Jr.FLL חושף את הילדים הצעירים בפני העולם המרתק של מדע וטכנולוגיה.
בתחילת התוכנית נציג בפני הילדים אתגר מדעי שעומד בפני המדענים של היום וביחד נגבש פתרון קבוצתי לאתגר.

הילדים ילמדו, יחוו וישתמשו בתהליכים ועקרונות מדעיים מהעולם האמיתי תוך כדי עבודת צוות, שיתופי פעולה עם חבריהם לקבוצה, משפחה ולפעמים אפילו מומחה חיצוני. לאחר חקר מעמיק של הנושא שיבחרו להתמודד עמו תחת האתגר הילדים יעצבו ויבנו פתרון לאתגר תוך שימוש ברכיבי הלגו. בנוסף, הילדים ילמדו לתכנת בעזרת ערכת WeDo של חברת LEGO Education ויעשו שימוש במנועים וחיישנים של הערכה.

בסוף התהליך ובאמצעות חקירה מעמיקה, חשיבה יצירתית ודמיון, הילדים יגבשו פתרון קבוצתי לאתגר אותו יציגו בעצמם בסוף הסמסטר תוך באמצעות חלקי ®LEGO, רכיבים נעים ופלקט המסביר על עבודתם.

אתר fll לעיון :  https://www.firstisrael.org.il

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

אוריגאמי   הדרכה: נטע בן משה

אוריגאמי, בתרגום מיפנית, היא אומנות קיפולי הנייר. כלומר, יצירת צורה מנייר.

אבל מה זה באמת?

מתוך עולם הקיפולים נראה כמה רחוק אפשר להגיע רק עם נייר: ניגע בתחום הגיאומטריה, נבנה צורות תלת מימדיות ומבנים שונים, נגלה את המדע שמעבר לקיפולים, נבדוק בעזרת הנייר  אווירודינמיקה ונכיר את התרבויות השונות שכל קיפול מייצג ומביא עימו. ומי יודע, אולי אפילו נגיע לחלל…

אז לכל מי שרוצה לחשוף סודות ולחקור עולמות דרך נייר – אני מזמינה אתכם להצטרף אליי.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

/

בין ציור לצילום   הדרכה: זהר אלעזר

בחוג בין ציור לצילום נחדד את החושים, את היכולת להביט, לראות, להכיר ולגלות חיבורים חדשים המפתחים ומאתגרים את השפה החזותית של כל ילד וילדה. נלמד להכיר בנקודת המבט האינדיבידואליות כמפתח ליצירה, אותה נקודת מבט המשמעותית כל כך הן בציור והן בצילום.
בכל מפגש נושא מוביל, למשל אני והצל שלי, צבעים ורגשות, ניגודים והיפוכים, פורטרט עצמי, חלומות, מסעות בזמן ועוד. בכל מפגש נקיים דיון וצפייה בדוגמאות מלאות השראה מתוך סיפורים, סרטים, אנימציות, הצגות, יצירות מוסיקליות, תצלומים וציורים בעקבותם נצייר, נדביק, נפסל ונתנסה בעבודה עם חומרים שונים תוך אוירה מלאת משחק, הומור והקשבה.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

דרמה יצירתית הדרכה: אופירה זילברשטיין

סדנת “תיאטרון שימושי” לכיתות א- ב . כייף ושעשוע, כמובן והצגה, אבל “על הדרך”, שימוש בכלים של התיאטרון גם לבניית ביטחון עצמי, לתחושת האחד והקבוצה, עמידה מול קהל (האחר), ביטוי אישי, אמנות הסיפור, יכולת אלתור וקבלת ה”טעויות” המושלמות שיוצאות להם בתהליך. הקשבה, סבלנות לשוני, גמישות מחשבתית, רגישויות חברתיות וכל מה שמצחיק אותנו. בגיל הזה הטרי,יש בהם הכל “טבעי”. הם מלאי דמיון, חופשיים יחסית מדפוסים וממה “נכון”, מאוד יצירתיים ויש בהם שמחה וכוח להיות הכל אם רק מאפשרים להם. כל שנותר הוא ברגישות ודרך אגב וכייף, לחזק את הביטחון. לעזור להם לכוון את העצמות ולהאמין בעצמם, ביכולות שלהם ולתת להם במה, מקום בטוח להתבטא ובעיקר לשחק..

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

המדע שמאחורי הקסמים  הדרכה: חוה לביא

מהו הקסם המסוכן ביותר בעולם? כיצד כדור רובה שמכוון אל קוסם לא הורג אותו?

האם אפשרי לגרום לכוס לרחף בכוח המחשבה בלבד? האם תוכלו לגרום לקוביה לעצור את מהלכה?

הקסם עומד בניגוד לחוקי הטבע ולכן מצליח להפתיע אותנו כל פעם מחדש.

ננסה לגלות את המדע שמאחורי הקסמים ולהמציא את הקסם שלנו.

במהלך החוג נלמד קסמים מיוחדים כגון: קסמי קלפים, טלפתיה, הפיכת נייר לשטר, כיפוף כפיות, העלמת חפצים, ריחוף באוויר ועוד.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

המדענים הצעירים הדרכה: יבגניה רוזנבלום

מה מסתתר מאחורי התופעות המדעיות שבסביבתנו? בחוג נכיר עקרונות של מערך מחקרי: תצפיות, השערות, ניסויים והסקת מסקנות.

נחשף לחוקרים ומדענים מפורסמים ואת תגליותיהם ששינו את פני ההיסטוריה. נעשה ניסויים וניסויים ועוד ניסויים

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

וטרינריה   הדרכה: דורון רוזנבלט

החוג פותח לילדים צוהר אל עולם הרפואה הווטרינרית- עולם של שוויון ועזרה הדדית, עולם של חמלה ונתינה כמו גם של ידע ומדע.

בחוג יכירו הילדים חיות ייחודיות מסוגים שונים כגון זוחלים, עופות, יונקים, חרקים ודגים באופן המכבד את שני הצדדים. הילדים מכירים את התכונות הייחודיות של בעלי החיים ולומדים על בעיות שונות שעשויות לדרוש טיפול וטרינרי. הילדים יתנסו בשימוש במכשירים רפואיים שונים כגון מיקרוסקופים וסטטוסקופים, יחקרו בעצמם ויכינו מצגות. נחשף למערכות הגוף השונות, הנשימה השלד והדם. נתוודא לרפלקסים ולשפת החיות.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

חושבים מתמטיקה  הדרכה: רותי שכטר

מדוע אנו רואים את ספירלת יחס הזהב מופיעה שוב ושוב סביבנו בכל כך הרבה תופעות טבע שאינן קשורות אחת לשנייה? איך אנו יודעים מהי התוצאה הסבירה ביותר במשחקי שחמט או קלפים אפילו לפני ששיחקנו את המהלך? איך החיים שלנו נשלטים על ידי מספרים, צורות וסדרות? האם כל זה קסם או מתמטיקה?

בחוג שלנו נחקור מספרים, גיאומטריות וסדרות דרך הסביבה שלנו – חשיבותם בטבע והשפעתם על חיי היום יום שלנו. בעזרת תנועה פיזית, פרויקטים יצירתיים ועוד, נגלה את היופי במושגים מתמטיים ונטייל בעולם מתמטי גם מחוץ לכיתה.

התלמידים ילמדו רעיונות חדשים על האופן שבו מספרים, צורות וסדרות באים לידי ביטוי סביבם וגם ימציאו כללים וסדרות משלהם לשאלות הבסיסיות, המעניינות והקסומות ביותר ביקום שלנו.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

לחלום לשחק ולחשוב- פסיכולוגיה ואמנות  הדרכה: שירלי רויטמן

איך אנחנו רואים את החלומות? למה צבעים שונים גורמים לנו לתחושות שונות? האם מה שאנחנו רואים קיים במציאות? הצטרפו אלינו למסע מרתק אל סודות הפסיכולוגיה והאמנות!

בקורס נכיר מושגים שונים מעולם הנפש, היצירה והמחשבה. נעשה על עצמנו ניסויים ונבדוק את גבולות הדמיון דרך ציורי חלומות, נשחק ונאתגר את הזיכרון שלנו באמצעות חוש הראיה, השמיעה והמישוש.

נלמד לפתור חידות שונות וכיצד ניתן לשפר את כישורי החקר, דרך היכרות והתנסות בזרמים שונים באמנות.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

מדע במטבח    הדרכה: חוה לביא

אתם מוזמנים להיכנס ל…מטבח, ללבוש את סינר הטבחים ו….לעבודה כלי העבודה מוכנים, המערוך, התבנית התנור אבל בעצם …. מה קורה במהלך האפייה, הצליה וההרתחה? מדוע הבישול משנה את צבעי המזון? מה צריך לעשות כדי שהעוגה תהיה טעימה?

במהלך החוג נצא לגלות את ההיבטים המדעיים, החברתיים ההסטוריים והאמנותיים של מזון ודרכי הכנתו. האם תסכימו לטעום סטייק ירוק? האם נוכל ליצור דת חדשה בעקבות המזון? א ם כן איזו?

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

מציאות דמיון ותעתועי ראיה   הדרכה: זהר אלעזר

הידעת? הראית? השמעת?

מתי בפעם האחרונה התבלבלתם? או לא ידעתם לאן להכריע-  האם המדרגות עולות או יורדות? האם זה קצה זנב של אריה המסתתר מאחורי הסלע או בכלל חלק מצמח נדיר המעלה את פריחתו רק חודש בשנה בחלקים נידחים של הג’ונגל?

איזה מן ריקוד נוצר בגוף כאשר אנחנו מתעלמים מהמילים ומקשיבים רק לצורות?

העין והמוח קשורים זה בזה בקבלת מידע מהסובב אותנו וניתוח של אותו מידע.

לפעמים, אנו נוטים לפרש דברים באופן המתקבל על הדעת אך לא תמיד מה שאנחנו רואים זהה למה שאנחנו חושבים שאנחנו רואים.

אני מזמינה אתכם ואתכן להצטרף אלי לקורס שכולו הרפתקה מתמשכת של חיפוש והפתעה. בקורס נלמד להכיר אשליות אופטיות דרך סיפורים, סרטים, שירים, תצלומים ציורים פסלים ועוד.

נעבוד על היכולת להביט ולפרש את המידע המתקבל דרך העיניים שלנו בדרכים שונות תוך משחק עם המתעתע.

בהשראת האשלייה האופטית נפתח את השפה היצירתית שלנו דרך צבעים, מילים, צורות, טקסטורות ואובייקטים שונים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

מיתולוגיה  הדרכה: אדר זקס

רוצים להבין איך רגשות משפיעים על בני האדם? רוצים לדעת על כוחם של אלים? רוצים לשאול שאלות הנוגעות למציאות ודמיון בהתנהגות האדם?

מטרת החוג שלנו היא לפתח חשיבה והכרה בכוחם של רגשות אדם המשפיעים על מעשה חייו,

בסיפורים מהמיתולוגיה היוונית אותם נכיר נחשף לייצוגם של האלים, המאגדים בתוכם את המציאותי והדמיוני בהתנהגות האדם.

בחוג זה אנו נלמד כיצד מוצגים הסיפורים במיתולוגיות שונות מן העולם. מדוע קיים צורך בסיפור המיתולוגי מהיכן הוא נובע? נכיר סיפורים מפורסמים מהמיתולוגיה היוונית, סיפורים כגון תיבת פנדורה, ראשה של מדוזה מלחמת טרויה ועוד.. כמו כן נכיר מיתולוגיות שונות מהמזרח הרחוק – מיתולוגיה סינית ויפנית. סיפורי בריאה שונים ואפילו נעסוק בסיפור הבריאה התנ”כי. הסיפורים קצרים ומסופרים בשפה קלה, הם נועדו לעורר את הדמיון שלנו והסקרנות לשאול שאלות ולפתח דיון על הנושאים השונים. איך נעשה זאת? נבחר סיפור מיתולוגי כלשהו ונרד לעומקו עם הפעלה שלנו הילדים בין אם זה באמצעות המחזה, ציור פיסול ו/או משחק.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

סיפורי אלף לילה ויום  הדרכה: איגור רומננקו

האם האנשים עליהם מסופר באגדות היו שונים מאתנו?

האם ניתן בכלל ללמוד משהו במאה ה-21 מסיפורים שנכתבו לפני אלפי שנים?

האם יש הבדל בין מיתוס לבין סיפור היסטורי?

בחוג נעוף עם מעשיות, משלים ומיתולוגיות ברחבי העולם, בין תקופות , מקומות וזמנים, נאתגר את עצמנו בחידות ונלמד מגיבורי הסיפורים ומתבונתם.

נתוודע לפולקלור של תרבויות מאסיה, דרך מסופוטמיה העתיקה ועד האזטקים ביבשת אמריקה. נחשף לחכמה והתבונה העתיקה אשר מתחבאת בין הטקסטים הסוקראטיים ועד למעשיות של חכמי חלם. נשלב היכרות עם העולם המיתולוגי וסוגיות של מוסר וצדק שרלבנטיות גם בימינו, ונקנח עם מעט לוגיקה אפלטונית.

החוג מעודד ומפתח חשיבה ביקורתית. הילדים יקבלו זוויות ראיה חדשות על מושגים כמו ‘מוסר’, ‘ספק’, ‘טוב’ ו’רע’ . הם יחשפו ויתנסו ביסודות הלוגיקה בדרך של כיף, יצירה, ודיון מעמיק.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

עד קצה העולם הדרכה: עינב ברזני

רוצים לצפות בתופעות הטבע המרהיבות בכדור הארץ? זוהר הצפון, גייזרים רותחים, הרי געש מתפרצים,

נתפעל יחד מגודלן העצום של מושבות הפינגווינים באנטרקטיקה.

בחוג שלנו נבין איך דובי הגריזלי צדים את דגי האלתית במעלה הזרם.

נענה על שאלות קיומיות: למה דוב קוטב לעולם לא יטרוף פינגווין איפה אפשר לפגוש את גורילות ההרים ? איך נבנו הפירמידות הגדולות במצרים?

נצלול יחד עם כרישים ודולפינים במרוץ הסרדינים ונלווה את נדידת הגנו הגדולה באפריקה.

נצא למסע עד קצה עולם בשבע היבשות, נדבר על קיימות, על בעלי חיים בסכנת הכחדה, ואיך הילדים של היום, המנהיגים של המחר, יכולים לעזור ולהציל את כדור הארץ. נדבר על מנת מימדים, מרכז כובד, יחס גלישה, כוח החיכוך, כדור פורח ועקרונות התעופה.

נבצע ניסויי מדע רבים כגון הדמיית גייזר מתפרץ, הר געש, התעבות עננים, מגנטיות הקטבים, חוקי ארכימדס וניוטון

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

עולם בעלי החיים והצמחים  הדרכה: יבגניה רוזנבלום

מי רואה בחושך? איזה מצפן יש לציפור? מי רואה קרניים בלתי נראות ומי שומע צלילים בלתי נשמעים? למה דגים צריכים חשמל? בשביל מה מדוזות צריכות חוש שיווי המשקל? אילו חושים יש ליצורים במעמקי הים? האם הצמחים נושמים, אוכלים, חשים, נעים?

.

בפינות נסתרות בכדור הארץ, במעמקי הים, בהרים גבוהים ואפילו בסביבה היום-יומית שלנו, נמצאים בעלי חיים וצמחים מופלאים ומרתקים מעבר לכל דמיון. בחוג נכיר יצורים שזוהרים בחושך,נגלה מי יכול לעוף ללא כנפיים, מי יכול לטעום עם הרגליים, מי יכול לחיות (כמעט) לנצח, מי יכול להתארך במטר במשך יממה אחת ומי יכול לאכול רק פעם בחצי שנה. בחוג נגלה שגם הצמחים הם יצורים חיים בעלי יכולות מפתיעות: הם נעים ללא שרירים, מחליטים ללא מוח, חשים ללא מערכת העצבים, טועמים את האדמה ללא לשון ומריחים את האוויר מסביבם ללא אף.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

רובוטיקה למתחילים Wedo   הדרכה:  פליקס חודק

איך בונים רובוט מלגו?

איך הרובוט יודע מה לעשות?

.

החוג מפגיש את הילדים עם עולם הרובוטים. נלמד מהו רובוט? נלמד על גלגלי שיניים, גלגלות, רצועות וצירים נלמד לקרוא שרטוטים ונבנה מודלים פשוטים מלגו הנעים לפקודות תכנות בתוכנת ה-Wedo.בחוג מושם דגש על פיתוח החשיבה הלוגית, הדמיון והיצירתיות. כל זאת תוך פיתוח יכולות עבודה בצוות.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

שבט הילדים  הדרכה: יעל קרסיק

“שבט הילדים”  הוא מקום בו יכולים לקרות תהליכים חברתיים בריאים המובילים את הילדים ליצירת אמון הדדי וביסוס מקומם בקבוצה.

בחוג שלנו נתנסה באתגרים ומשימות המשפרים כישורים חברתיים ומחזקים את היכולת הקבוצתית ונתנסה בטכניקות שונות ליצירת תקשורת פתוחה ונעימה בקבוצות ילדים.

“שבט הילדים” יכול להיות מקום נפלא לחוות בו סיפוק והצלחה המשותפים לילדים, מקום שיוצר רגעים משמעותיים למקום ולאנשים שסביבנו. נוכל להגיע לכל אלה תוך

התבוננות בטבע ותוך יצירה בסביבתו.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

שחמט  הדרכה: פליקס חודק

בחוג מוקנים לילדים כלים להתפתחות אישית במשחק השחמט. אבל ממש לא רק! משחק השחמט מסייע בפתרון בעיות, מחזק את הזיכרון, את יכולת המיקוד, החשיבה החזותית ואת התפיסה המרחבית. בחוג ראשון זה יכירו התלמידים את לוח השחמט, מושגים וחוקים. יפתחו את האהבה לחשיבה לוגית ואסטרטגית ויתנסו בפתרון בעיות, יכירו בזולת החושב אחרת וינסו לנתח את צורת החשיבה שלו, ובעיקר יפתחו את ההנאה מהמסע על הלוח. משחק השחמט מזמן הצלחה אך גם התמודדות עם כישלון בסביבה מעודדת ותומכת של שיתופי פעולה.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

שעשועי מדע  הדרכה: חוה לביא

הילדים ייצאו  להרפתקה מופלאה בעולם המדע והחשיבה בתחומי הכימיה, הפיזיקה והביולוגיה. במסגרת השיעורים הם יתוודעו אל מדענים  דוגמת ניוטון וארכימדס  ויתנסו במגוון רחב של ניסיונות מדעיים, יתמודדו עם שאלות דוגמת כיצד תפוח שנופל  מביא לניסוח חוקים מדעיים? האם ביכולתינו לעצור את השמש? באמצעות  חידות לוגיות ,התנסויות וניסויים מדעיים דוגמת הכנת הרי געש, סופות טורנדו, שריפות,  ועוד נצא לחקור את הסביבה ונגלה שגם אנחנו יכולים לגלות תגליות חדשות ולנסח חוקים חדשים שיכולים להשפיע על הסביבה שלנו.

מטרות החוג:

  1. פיתוח סקרנותם של הילדים לתחומי המדע והטכנולוגיה.
  2. פיתוח חשיבתם המדעית של הילדים תוך יצירת שפה מדעית משותפת.
  3. פיתוח מיומנויות שאילת השאלות בע”פ. פיתוח החשיבה היצירתית בקרב הילדים.
  1. פיתוח מיומנות ההקשבה למבוגר ולחבריהם בקבוצה

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות