מכון אריקה לנדאו

ילדים מצטיינים מחוננים

חשיבה יצירתית

חוג חשיבה יצירתית הוא החוג הראשון והבסיסי שבו מתחילים ילדי הגן וכיתות א’ ו-ב’ את לימודי העשרה במכון. החוג מבטא את הגישה היצירתית שפיתחה ד”ר אריקה לנדאו.
הגישה היצירתית כוללת בתוכה עקרונות של רב תחומיות המאפשרים התבוננות רבת זוויות בכל נושא. מושם דגש על מכלול האישיות של הילד עם טיפוח ההיבטים הרגשיים והחברתיים לצד הקוגניטיביים. החוג מעודד לשאול הרבה שאלות ולחפש יותר מתשובה אחת לכל בעיה או שאלה. למידה זו מבוססת על חוויות רבות והתנסויות מגוונות.

מטרתו לפתח ולטפח חשיבה ויצירתיות אצל הילדים, לגרות את הילדים לשאול שאלות רבות, ואף פעם לא להסתפק בתשובה אחת, לחפש אחר פתרונות רבים לכל בעיה. לגרות אותם למצוא אפילו בדבר מוכר וידוע משהו חדש, משהו שלא ראו בו קודם. בכל שיעור נחשפים הילדים לנושא אחר, כאשר המטרה היא להכיר את הנושא היבטים שונים ומגוונים ככל הניתן (לדוגמא צבע – צבע מהיבט מדעי, צבע מהיבט אסתטי אומנותי, צבע בטבע, בטכנולוגיה ועוד). המפגש מתחיל בשאלה ולעולם לא יסתיים בנקודה, אלא בשאלה חדשה.

מדי סמסטר מספר מדריכים מעבירים את החוג, כאשר כל מדריך/ה בונה ומעצב את החוג על פי הנושאים הקרובים לליבו. בכל מפגש ישנה התמקדות בנושא אחר.

.

להלן נושאי החוגים לסמסטר זה

חשיבה יצירתית בהדרכת עדיה גודולבסקי

הקורס מזמין את הילדים להצמיח את היצירתיות בתוך שדה החשיבה והעשייה המקורית שלהם.  לכל מפגש יהיה נושא אחר שבו נעמיק, נחקור, נלמד, נשחק וניצור מזוויות ראיה שונות. נתנסה בניסויי מדע, נתבונן ביצירות אמנות, נאזין לסיפורים, נשאל שאלות, נשחק וניצור יצירות שונות בציור ובפסול וכל זה בדיאלוג של היחיד\ה עם הקבוצה, כך שינתן מקום לצדדים הרגשיים והחברתיים של היחיד\ה והיחיד\ה בקבוצה.

מטרת הקורס לפתח את היצירתיות של הילדים, לאפשר להם לגלות ולבטא את עולמם הפנימי בדרכם היצירתית. הנושא והפעילות הקשורות לנושא המפגש, יהוו השראה, מסגרת ותמיכה בה יוכלו לגלות ולבטא את עצמם ואת שלהם.

בין הנושאים שנעסוק בהם: התחלה \ ביחד ולחוד \ חברות \ שפה \ תנועה \בית \ פנים וחוץ\ תעתועי ראיה\ השתקפות \חושך ואור \ אש \ עיגול \ סדר ואי סדר \מחזוריות

*יתכן ויהיו שינויים בנושאי המפגשים.

.

חשיבה יצירתית בהדרכת איגור רומננקו

נצא למסע ברחבי העולם ונגלה עולמות חדשים ברחבי הזמן והמרחב: נפענח חידות הגיון מאתגרות וחידות של שפה ולשון, וגם נלמד להמציא כאלו. נשמע מעשיות מרחבי העולם, משלים, אגדות וסיפורי מיתולוגיה. נלמד מגיבורי הסיפורים, אומץ וחכמה וגם כיצד אפשר לשלוט ולנתב את הרגשות שלנו.

נכיר סיפורים עכשוויים ועתיקים בני אלפי שנים ונראה איך לעיתים יש ביניהם הרבה מין המשותף כמו גם ביננו הילדים ובני האדם בכלל. בחוג נשחק במשחקי לוגיקה ונחשף לחשיבה אסטרטגית מסוגים שונים ונמציא משחקים כאלו בעצמנו.

.

חשיבה יצירתית בהדרכת נגה אלגום

ללהטט רעיונות, להמציא סיפורים, לכתוב, להלחין ולשיר שירים, לצייר קומיקס, לשחק ולביים.  בסערת מוחות קסומה – לברוא עולם שלם. אתם מוזמנים להצטרף למסע פנימי שכולו סקרנות דמיון ויצירה – לגלות עמוק בעצמכם: מה העולם שלכם!

.

יוצרים צעירים בהדרכת שי אריק

מהם צבעים משלימים? מהי פרספקטיבה? כיצד אמנות משנה את האופן בו אנחנו מסתכלים על העולם? אלו הן רק מקצת השאלות שנעסוק בהן בסמסטר הקרוב של החוג ״יוצרים צעירים״. בחוג נגלה את עולם האמנות בעזרת יצירה רב תחומית שתשלב פיסול, ציור, צילום, מולטי מדיה, כמו כן נלמד על אמנים שונים מהעולם. בחוג כל ילד יפתח את עולמו הפנימי, את דרכי הבעתו, תהליכי מחשבתו, רצונותיו ושאיפותיו במטרה להוביל אותם לחשיבה עצמאית, פרשנות וביקורת כלפי סביבתם החזותית ופיתוח מיומנות חשיבה בלתי תלויה.

.

חברים לטבע בהדרכת דורון רוזנבלט

בחוג נפגוש חברים חדשים,  גם כאלו על ארבע, נכיר את בעלי הכנף וגם חברים ששוכנים בים. נחקור את ההתנהגות שלהם, הרצונות שלהם והדרכים המיוחדות בהם הם חיים. נשאל למשל למה ציפורים נודדות?  רמז – זה לא בגלל שיש מבצע מכירות במקום אחר. וגם נברר האם הדבורים מזמזמות משום ששכחו את המילים? בואו לבדוק ולגלות אתנו.

.

ידיים ירוקות בהדרכת :אדם שני

האם אתם מוכנים לצלול לעומקה של הממלכה החשובה ביותר על פני כדור הארץ ? מה ההבדל בין חקלאות מודרנית לחקלאות ברת-קיימא (פרמקלצ’ר) ? אילו צמחים כדאי לשתול בתנאים הנתונים לנו ? כיצד לתקשר עם הצמחים שסביבנו ולהבין את צרכיהם ?

בחוג “ידיים ירוקות” נכיר לעומק את ממלכת הצמחים, נלמד אודות התהליכים הבוטניים המתרחשים סביבנו, נשים דגש על התנסות מעשית עשירה ופרקטית לצד למידה תיאורטית.

נלמד על מינים ומשפחות צמחים, נתנסה בהנבטה בתנאים שונים, בשכפול וריבוי צמחים בדרכים מגוונות, שתילה בערוגה לעומת שתילה במצע מנותק. נבנה יחד מערכות הידרופוניות (גידול צמחים במים ללא אדמה), נבין מה נחוץ לצמחים כדי לגדול ולהתפתח בצורה המיטבית עבורם, נחקור את יחסי הגומלין בין צמחים לסביבתם וליצורים חיים אחרים, נבין את המחזוריות של הממלכה הירוקה, נבצע תצפיות ומעקבים אחר תהליכים בוטניים שונים, נתנסה ונקבל כלים פרקטיים למלאכת החקלאות והגינון, נלמד את עקרונות המחקר המדעי וניישם אותם דרך פרויקטים מגוונים.

.