מכון אריקה לנדאו

נוסד 1969

חוגי החשיבה היצירתית

חוג “חשיבה יצירתית” הוא החוג הראשון והבסיסי שבו מתחילים ילדי הגן וכיתות א’ ו-ב’ את לימודי העשרה במכון. החוג מבטא את הגישה היצירתית שפיתחה ד”ר אריקה לנדאו.

הגישה היצירתית כוללת בתוכה עקרונות של רב תחומיות המאפשרים התבוננות רבת זוויות בכל נושא. מושם דגש על מכלול האישיות של הילד עם טיפוח ההיבטים הריגשיים והחברתיים לצד הקוגניטיביים. החוג מעודד לשאול הרבה שאלות ולחפש יותר מתשובה אחת לכל בעיה או שאלה. למידה זו מבוססת על חוויות רבות והתנסוויות מגוונות.

מטרתו לפתח ולטפח חשיבה ויצירתיות אצל הילדים, לגרות את הילדים לשאול שאלות רבות, ואף פעם לא להסתפק בתשובה אחת, לחפש אחר פתרונות רבים לכל בעיה. לגרות אותם למצוא אפילו בדבר מוכר וידוע משהו חדש, משהו שלא ראו בו קודם. בכל שיעור נחשפים הילדים לנושא אחר, כאשר המטרה היא להכיר את הנושא היבטים שונים ומגוונים ככל הניתן (לדוגמא צבע – צבע מהיבט מדעי, צבע מהיבט אסתטי אומנותי, צבע בטבע, בטכנולוגיה ועוד). המפגש מתחיל בשאלה ולעולם לא יסתיים בנקודה, אלא בשאלה חדשה.

 

DSCF3901מדי סמסטר מספר מורים מעבירים את החוג, שהוא למעשה שם כולל לחוגים ששונים מאוד בתכנים הנמסרים בו, כאשר כל מורה בונה ומעצב את החוג על פי הנושאים הקרובים לליבו. בכל מפגש ישנה התמקדות בנושא אחר, למשל : השתקפות, שיווי משקל, ביחד ולחוד, המצאות חשובות בהיסטוריה, איך מקבלים החלטות, החיים בחלל, החיים בעתיד, תעופה ועוד ועוד כיד המצאתו ודימיונו של כל מדריך:

חשיבה יצירתית בהדרכת יעל קרסיק:

בואו לגלות את הקסם והפליאה הטמונים ביסודות הטבע ובהתרחשות המחזורית שמסביבנו. ביחד, סביב מדורת השבט שניצור, נלמד להקשיב אחד לשני, לטבע ולסביבה, נכיר תרבויות שונות ונתנסה בעבודה עם חומרים שונים ומפתיעים בשבט המיוחד שלנו נגלה מהו הכוח המיוחד הטמון בנו כקבוצה. נתנסה באתגרים ומשימות המשפרים כישורים חברתיים ומחזקים את היכולת שלנו כקבוצה, יחד עם טיפוח תחושת המסוגלות והיצירתיות האישית של כל אחת ואחד.

בין הדברים שנתנסה בהם בחוג; נתבונן בארבעת היסודות שבטבע  – אדמה, מים, אש ואוויר. נספר סיפורי בריאה ממיתולוגיות שונות ונחקור את תנועת המים, האדמה, האוויר והאש . ניצור מהדמיון עולם שבו משתלבים היסודות. נכיר ונתנסה בצבע מהטבע, מה שמשותף לאדמה, חלזונות ועלים? מה האדם הפיק מהם בזמן קדום? איך בעזרת סימנים עם הידיים אנו מעבירים מסר ללא מילים? איזה סיפור ניסו האנשים להעביר בעזרת הידיים ב”מערת הידיים” בארגנטינה? ניצור מקל דיבור והקשבה שנוכל להשתמש בו גם בבית, נספר את הסיפור על נכדו של המלך טאו שלמד להיות מנהיג ע”י פיתוח יכולת ההקשבה שלו ביער.ועוד ועוד….

במהלך החוג נוצרת אווירה נעימה וחוויה משמעותית של יצירה, שיתוף ותקשורת מקרבת. מזמינה אתכם באהבה למסע מרתק וקסום:)

חשיבה יצירתית בהדרכת גיא דולב:

ברוכים הבאים לעולם הדמיון! איך נראה עולם שהוא הפוך לגמרי מן העולם שאנחנו חיים בו? מה מסתתר מאחורי סימנים? למה הרצפה מתקפלת לפעמים למדרגות? ובאילו אמצעים ניתן לעצור את הזמן?

בחוג “חשיבה יצירתית, או: איך לחוש את העולם” נלמד לפתוח את חמשת חושינו אל מה שסביבנו ולרחף על כנפי ההשראה. בכל שיעור נלמד על תופעה אחרת ונשאל – מהם זמן, מרקמים, הכפלה, פרספקטיבה, רעש  ועוד, ונתבונן בהם (או נאזין להם) מכמה זוויות. מרחב הכיתה ישמש אותנו בכל פעם לחשיבה יוצרת וליצירה מחשבתית אחרת כך נשכלל את הדמיון, את ההבעה המילולית והגופנית ואת האופן שבו אנו חשים וחשות, מפרשים ומפרשות את העולם המקיף אותנו.

בחוג נתנסה במשחק, תנועה ודרמה, נציג ונאלתר, ניצור ונשתעשע.

חשיבה יצירתית בהדרכת איגור רומננקו:

נצא למסע ברחבי העולם ונגלה עולמות חדשים ברחבי הזמן והמרחב: נפענח חידות הגיון מאתגרות וחידות של שפה ולשון, וגם נלמד להמציא כאלו. נשמע מעשיות מרחבי העולם, משלים, אגדות וסיפורי מיתולוגיה. נלמד מגיבורי הסיפורים, אומץ וחכמה וגם כיצד אפשר לשלוט ולנתב את הרגשות שלנו. נכיר סיפורים עכשויים ועתיקים בני אלפי שנים ונראה איך לעיתים יש בינהם הרבה מין המשותף כמו גם ביננו הילדים ובני האדם בכלל.

בחוג נשחק במשחקי לוגיקה ונחשף לחשיבה אסטרטגית מסוגים שונים ונמציא משחקים כאלו בעצמנו.

חשיבה יצירתית בהדרכת זוהר אלעזר:

בחוג נחדד את החושים, את היכולת להביט, לראות, להכיר ולגלות חיבורים חדשים המפתחים ומאתגרים את השפה החזותית של כל ילד וילדה. נלמד להכיר בנקודת המבט האינדיבידואליות כמפתח ליצירה, אותה נקודת מבט המשמעותית כל כך הן בציור והן בצילום. בכל מפגש נושא מוביל, למשל אני והצל שלי, צבעים ורגשות, ניגודים והיפוכים, פורטרט עצמי, חלומות, מסעות בזמן ועוד.

בכל מפגש נקיים דיון וצפייה בדוגמאות מלאות השראה מתוך סיפורים, סרטים, אנימציות, הצגות, יצירות מוסיקליות, תצלומים וציורים בעקבותם נצייר, נדביק, נפסל ונתנסה בעבודה עם חומרים שונים תוך אוירה מלאת משחק, הומור והקשבה.

חשיבה יצירתית בהדרכת אופירה זילברשטיין:

האם יש דבר כזה ‘טעות’ כשמציגים דמות? איך מאלתרים וממיאים במשחקי תפקידים? בחוג נאתגר את  יכולתנו לאלתר ולקבל את ה”טעויות” שלנו כהזדמנויות לגמישות וליצירה חדשה. נחשוב על דברים שנשברו לנו ונשאל האם ניתן לתקן אותם ואיך? נעסוק בנושאים כמו תקשורת בין אישית, משפחה, שפות וסמלים, ניתן דרור לדמיון שלנו בעשיה ויצרה, נעסוק בזמן ובתחושותינו הסובייקטיביות כלפיו, ניצור את המדינה שבה הינו רוצים לחיות, נכיר ונתיידד עם פחדים שלנו.

נחקור צבעים מזויות חדשות, נחווה מה מוזיקה עושה לנו, נלמד הקשבה, וסבלנות לשוני. בחוג נתנסה בעמידה מול קהל (האחר), בביטוי אישי, ובאמנות הסיפור.  נכייף ונשתעשע ו“על הדרך”, נחזק את הביטחון עצמי, ואת תחושת השייכות והחיבור לקבוצה שלנו.