חוגים לילדי כיתה ה’
| כיתה ה’ | |||||
| ימי א’ | ימי ב’ | ימי ג’ | ימי ד’ | ימי ה’ | |
| 16:00-17:30 | נפלאות התבונה | —- | *חושבים בתלת מימד | אווירונאוטיקה וחלל | |
| האמן הדיגיטלי | |||||
| . | |||||
| 17:45-19:15 | בינה מלאכותית | שרלוק הולמס של המדע | *חושבים בתלת מימד | * STEM ומייקרים | המדע שבי |
| *קולנוע והומור | * כתיבה יוצרת | ||||
| . | |||||
לחזרה לרשימות החוגים לפי קבוצות גיל לחצו כאן
* חוג סגור/לא יפתח
החוגים:
אווירונאוטיקה וחלל הדרכה: עינב ברזני
איך טס מטוס ללא טייס? איך האסטרונאוטים מתנהלים בחלל? כל כך הרבה שאלות מסקרנות ותעלומות יש לנו על אווירונאוטיקה ועל החלל!
החוג לוקח את הילדים המשתתפים בו לחוויה בגובה האטמוספרה ואל מרחבי החלל.
עברו יותר מ- 50 שנה מאז שבני האדם נחתו לראשונה על הירח, איך האדם הצליח להגדיל את נוכחותו בחלל בשנים האלה? נלמד בחוג על תחנת החלל הבינלאומית, על תכנית אפולו ותכניות עתידיות להגעה למאדים, ועל הלוויינים והטלסקופים הסובבים את כדור הארץ והשמש.
נברר, מי משחק ב”תופסת” בחלל, מהי מהירות מילוט, מהם “חורים שחורים”, והאם הגודל קובע? נדון בגודלו היחסי של הכדור שלנו כחלק ממערכת השמש, ובגודלה של השמש ביחס לכל השמשות בגלקסיית שביל החלב.
נלמד מושגי יסוד רבים מתחום המדע, כוח העילוי, דחף, גרר, אופן תעופת מטוסים, הגאי המטוס ואת תפקידם ונלמד כיצד טסים מטוסים ללא טייס, ועל מערכות מכ”מ, צלחות מעופפות ועצמים בלתי מזוהים.
חשבתם פעם איך מתנהלים אסטרונאוטים בחיי היום-יום בתחנת החלל הבינלאומית? איך הם מתנהגים בהיעדר כבידה, איך נראה כדור הארץ מנקודת מבטם מן החלל, מה עושים האסטרונאוטים בשירותים, במקלחת, איך הם אוכלים, והאם אפשר לבכות בחלל?
בחוג נעודד שיח ודיונים על שאלות מרתקות בתחום חקר החלל. נכיר את שיטת ניסוי וטעיה בהנדסה ונבצע ניסויים מדעיים רבים על כל הכוחות האווירודינאמיים, נדגים דחף ונשגר טילים, נדגים מהו כוח העילוי ונבנה ואף נטיס טיסנים. נבצע ניסויים בכוח הגרר והכבידה ונטיס רחפנים בכיתה.
החוג מעודד סקרנות, יצירתיות, ועידוד להיות ממציאים צעירים באמצעות הידע האווירודינמי שנצבר החל באחים מונגולפיה ממציאי הכדור הפורח, דרך אוטו ליליינטל, ממציא הדאון והאחים רייט המוכרים לכולנו.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
.
בינה מלאכותית הדרכה: עדן פיינגולד
על ChatGPT בטח כבר שמעתם נכון? אבל זה רק קצה הקרחון,
הבינה המלאכותית מעצבת מחדש את העולם שאנחנו חיים בו. נדמה כי AI כבר הפכה למילת קסם, אבל איך בכלל היא עובדת? ומה אפשר לעשות בעזרתה? זה בדיוק מה שנפגוש בחוג.
נתנסה בשימוש בכלי בינה מלאכותית שונים ומגוונים שיעצימו את היצירתיות שלנו ויתנו לנו להביא את הרעיונות שלנו לחיים, החל מיצירת וידאו ועד מוזיקה.
זאת לצד פיתוח חשיבה לוגית-מתמטית בחלק בו נלמד איך אותם כלים מפותחים ועובדים מאחורי הקלעים – נבין מהם אלגוריתמים, מהו מודל שפה (LLM), מהי ראייה ממוחשבת ועוד.
אין צורך בידע קודם, החוג לא כולל תכנות (כתיבת קוד), והוא מתאים לכל מי שרוצה לגלות עולם חדש ומרתק.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
..
האמן הדיגיטלי הדרכה: ד”ר רון קרידי
אמנות מודרנית ממבט חדש: בניית אמן דיגיטלי מבוסס בינה מלאכותית, הדפס על נייר ועבודה עם חימר.
חוג בין תחומי, המשלב טכנולוגיה, יצירתיות ואמנות. במהלך הסמסטר נחקור את הגבולות המרתקים שבין יצירתיות אנושית לטכנולוגיה מתקדמת. נלמד לעבוד עם תכנת אמנות מבוססת בינה מלאכותית, שפותחה במיוחד עבור החוג, ליצירת דימויים שאותם נהפוך להדפסים על נייר. החוג ישלב בין מפגשים של עבודה עם אפליקציית האמן הדיגיטלי, לבין מפגשים שבהם ניצור מהדימויים שהילדים יצרו תבניות להדפס, ולבסוף יהיו מפגשים בהם נשתמש בתבניות ובצבע כדי ליצור מהדימויים הדפסי נייר. בנוסף, נחקור את השילוב של טכניקות הדפס עם עבודה בחימר, כל זאת בהשראת האמן הדיגיטלי והבינה המלאכותית.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
.
המדע שבי הדרכה: יונתן יעקובי
אתם אוהבים מדעים? רוצים לדעת איך הגוף שלכם עובד?
בחוג “המדע שבי” –נצלול למסע מרתק לתוך גוף האדם ונגלה את עולם המדע כפי שהוא משתקף בתוכנו! נכיר מקרוב ולעומק את הגוף שלנו.
החוג שואף לחשוף בפני הילדים עקרונות מדעיים – פיזיקליים, ביולוגיים וכימיים דרך הפיזיולוגיה של גוף האדם, לחבר את הילדים לעולם המדע באופן חוויתי אינטראקטיבי ומהנה, מבלי לאבד את ההבנה של התהליכים הנלמדים, באופן שיעשיר אותם גם מבחינה חווייתית וגם ירחיב את אופקי הידע שלהם בתחומי המדע הרחבים בהם החוג נוגע.
נלמד על החושים שלנו, נבין איך אנחנו שומעים, רואים, מריחים וטועמים, ונפתור עוד תעלומות של החיים. למשל, איך המוח שלנו “עובד”, מה קורה כשאנחנו ישנים, מה נותן לנו אנרגיה, איך בדיוק אנחנו זוכרים, ועוד…
את הנושאים השונים נבחן מכמה נקודות מבט בין אם ברמה התיאורטית לשם העמקת הידע, ובין רמות אחרות, כמו שיח משותף על הנושא, פעילויות אינטראקטיביות כדוגמת ניסויים קבוצתיים, משחקים חברתיים, שבאים להמחיש רעיון מדעי, שאלות מחקר, חקר ברמה האישית, יצירה וביטוי אישי, דרכם נגלה תגליות מפתיעות על עצמנו וגופנו.
החוג יגביר אצל הילדים את תחושת החיבור לעצמם, יפתח סקרנות מדעית וחשיבה ביקורתית על דברים שרובנו ביום יום מתייחסים אליהם כטריוויאליים. כל שיעור יהיה עבורנו הרפתקה מדעית חדשה – עם הרבה חוויות בדרך!
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
..
חושבים בתלת מימד הדרכה: שלומי מרקוביץ
איך נוזל יכול להפוך לפלסטיק מוצק? מה זה אומר “להדפיס שוקולד”? האם אפשר להדפיס כל דבר בתלת מימד?תקשורת בינאישית
בחוג נלמד את כל מה שצריך לדעת על הדפסות תלת מימד, משלב הרעיון ועד ליצירת אובייקט מוחשי. נבין ביחד איך חושבים על רעיון טוב למוצר, איך מעבירים את הרעיון מהראש אל הדף ואיך יוצרים מודל תלת ממדי במחשב, באמצעות תוכנות תלת מימד מקצועיות. , .
נלמד על סוגים שונים של טכנולוגיות לייצור מונחה מחשב – חיתוך לייזר, CNC והדפסות תלת מימד, ועל סוגי החומרים שמהם ניתן ליצור אובייקטים. נבין איך מדפסות תלת מימד עובדות, ואיזה סוגים שונים של מדפסות קיימות בעולם. נלמד מה זה אומר “להכין אובייקט להדפסה”, ולמה תמיד כדאי לקחת את הפיזיקה בחשבון…
במהלך החוג נתנסה בהדפסות של אובייקטים מפלסטיק שכל תלמיד יכין בעצמו, מתרגילים פשוטים ועד לפרוייקט מסכם שיביא לידי ביטוי את היצירתיות והידע שכל תלמיד רכש במהלך החוג. בסיום החוג נקיים תערוכה להורים ולחברים בה יוצגו התוצרים של כל תלמיד.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
.
STEM ומייקרים הדרכה: עינב ברזני
(Science, Technology, Engineering ו-Mathematics)
מוכנים לחוות מדע אמיתי? לא רק ללמוד על מכניקה או פיזיקה, אלא לבנות, ליצור ולגלות בעצמכם!
הרבה יותר משיעור מדעים – זהו מסע מרתק אל עולם ה-STEM שבו תהפכו למדענים, מהנדסים ויוצרים אמיתיים. כאן תלמדו עקרונות מדעיים מתקדמים תוך כדי בניית מוצרים מוחשיים והשתתפות באתגרים מעוררי עניין.
תחקרו תחומים מרתקים בפיזיקה ומדעי הטבע דרך פעילויות מייקרים אתגריות. נבנה מבנים חזקים נבחן את חוקי המכניקה, ניצור מכשירים, נגלה עקרונות אווירודינמיקה, נתנסה בכימיה ותגובות שרשרת. נעבוד על מגנטיות וריחוף, נלמד על מעגלים חשמליים, נחקור את תחום האופטיקה וניצור מתקנים אופטיים, וגם נכיר את עולמות ההידראוליקה, פנאומטיקה ותרמודינמיקה.
הקורס מציע למידה חווייתית שמשלבת תיאוריה עם עשייה בניה ויצירה, מעודד חשיבה יצירתית ופתרון בעיות. כל פעילות בנויה בדרגות קושי עולות, עם מטרות למידה ברורות ועקרונות פיזיקליים מתקדמים שיעמיקו את הבנתכם.
הקורס לא רק מחזק את הידע המדעי שלכם, אלא גם פותח צוהר לעולם הטכנולוגיה והמדע. תרכשו כלים לחשיבה הנדסית, יכולת לתכנן ולבנות פתרונות יצירתיים, ותפתחו הבנה מעמיקה של איך ליישם פתרונות מדעיים בחיים האמיתיים.
זהו הקורס שיהפוך אתכם ממתבוננים לפעילים, מלומדים ליוצרים. בואו לגלות את הקסם במדע דרך עשייה, יצירה והמצאה!
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
.
כתיבה יוצרת הדרכה: אור ענבר
מה הופך רעיון קטן לסיפור גדול? איך אפשר ליצור עלילה שיש בה גם רגעים מצחיקים וגם כאלה שמרגשים ומפתיעים? ואיך כל סיפור מקבל את ה”זנב” שלו – אותו חוט מקשר או סיום בלתי נשכח?
בחוג נגלה את התשובות דרך משחקי דמיון, כתיבה אישית וקבוצתית, ואתגרי יצירה שיפתחו לא רק את הכתיבה – אלא גם את המחשבה, הסקרנות והלב.
איך תרצו שהסיפור שלכם/ן ייראה? הוא יכול להיות מצמרר כמו סיפור אימה, קסום כמו פנטזיה, מסעיר כמו הרפתקה, מותח כמו סיפור בלשי – או כל שילוב אחר שיעלה בדמיון. כאן מותר, ואפילו רצוי, לתת למילים ללכת לכל מקום שתרצו.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
..
נפלאות התבונה הדרכה: איתי לוין
איך אפשר לפתור את דילמת האסיר? מי רוצה להתנדב לקפוץ למים לבדוק אם יש אריה ים? ואיך אפשר לחלק בינינו שלל כאשר כולנו פיראטים חמדנים?
במסגרת החוג נלמד מהי תורת המשחקים, איך נוצר משחק בחיים שלנו ומהם האסטרטגיות להתמודדות כאשר אנו נתקלים במשחק שכזה. נחשף למשחקים קלאסיים כמו דילמת האסיר, נגלה מהי האסטרטגיה הטובה ביותר בה אנו נאלצים לשחק את המשחק הרבה פעמים. נכיר את דילמת המתנדב דרך הפינגווינים ונבדוק מה כדאי לעשות במצב בו צריכים שמישהו יתנדב אך איש לא רוצה להתנדב.
נחלק בינינו שלל דרך משחק האולטימטום ונגלה שהוא נמצא בהרבה יותר מקומות בחיים משחשבנו. בעזרת שפנים משוגעים עם טרקטורים ורובי צעצוע נערוך “דו-קרב ” ואף נינצל מהמשחק שאף אחד לא רוצה לשחק בו.
בעזרת כלים של גיימיפיקציה נהפוך את העולם למשחק.
הרעיון המרכזי העומד בבסיס החוג הוא לנסות לקחת סיטואציות מהחיים, לראות כיצד אנחנו יכולים להפוך אותם למשחקים ומה ניתן ללמוד מהם. כיצד ניתן להתמודד עם בחירות קשות ובחירות קלות בחיים – מטרת המשחקים היא לעזור לנו לפשט את הדילמות ובמקביל ליהנות.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
.
קולנוע והומור הדרכה : ניר מולד
סרט קולנוע הוא פאזל מיוחד, המורכב מפירות עבודתם של יוצרים שונים: במאי, תסריטאי, מפיק, צלם, עורך, שחקנים, מוסיקאי, אנשי סאונד, תאורנים, מלבישים ועוד. בקורס ננסה להבין כיצד מאחדים את כל הגורמים הללו לסרט מוגמר ה”מדבר” בשפה אחת: קולנועית.
בכל מפגש נבחן תחום אחר בפאזל הקולנועי, נבדוק את יחסי הגומלין בינו ובין שאר התחומים, נכיר טכניקות עריכה שונות, שיטות בימוי, מבנים עלילתיים המאפיינים ז’אנרים קולנועיים שונים, נלמד על יחסי הגומלין בין התמונה והקול בקולנוע, ונלמד גם על ההיסטוריה המרתקת של האמנות ששינתה את המאה העשרים, מחלוצי הקולנוע, האחים לומייר, עד צ’פלין הגאון ועד הקולנוע של ימינו.
חלק גדול מהקורס יוקדש להומור, ובמהלכו ננסה להבין מהן ה”נוסחאות הקומיות” בהן נעזרים קומיקאים, במאים וקריקטוריסטים בעבודתם. בחלק זה נתנסה בעבודה מעשית: תרגילי אימפרוביזציה, קומיקס ואנימציה.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
.
שרלוק הולמס של המדע הדרכה : ד”ר מיקי אקשטיין
בחוג נפתור חידות פשעים שבהם שיטות חקירה מדעיות מסייעות לפתרון החידות.
נדבר על דנ”א השונה בין בני אדם שונים, חוץ מאשר בתאומים זהים. נלמד על טביעות אצבע ואיך היא נוצרה ?
נערוך סדנא לברור תבניות האצבע של כל אחד מאיתנו ונברר, היתכן שלשני אנשים יש אותה טביעה?.
נביים ונשחק בזירת פשע ובעזרת הידע שנרכוש נפצח את המקרה, נגלה את הפושעים ואת סיפור המעשה.