מכון אריקה לנדאו

ילדים מצטיינים מחוננים

חוגים לילדי כיתה ד’

 

כיתה ד’
ימי א’ ימי ב’ ימי ג’ ימי ד’ ימי ה’
16:00-17:30 קומיקס ואנימציה פלאי הרפואה *חושבים בתלת מימד אווירונאוטיקה וחלל
.
17:45-19:15 תעלומות בלשים ומסתורין בי”ס למרגלים מתחילים מייקינג דיגיטלי *חכמים גדולים בכסף קטן
בינה מלאכותית *STEM ומייקרים המדע שבי
* כתיבה יוצרת
.

חזרה לרשימות החוגים לפי קבוצות גיל לחצו כאן

* חוג סגור/לא יפתח

.

החוגים:

אווירונאוטיקה וחלל הדרכה עינב ברזני

איך טס מטוס ללא טייס? איך האסטרונאוטים מתנהלים בחלל? כל כך הרבה שאלות מסקרנות ותעלומות יש לנו על אווירונאוטיקה ועל החלל!

החוג לוקח את הילדים המשתתפים בו לחוויה בגובה האטמוספרה ואל מרחבי החלל.

עברו יותר מ- 50 שנה מאז שבני האדם נחתו לראשונה על הירח, איך האדם הצליח להגדיל את נוכחותו בחלל בשנים האלה? נלמד בחוג על תחנת החלל הבינלאומית, על תכנית אפולו ותכניות עתידיות להגעה למאדים, ועל הלוויינים והטלסקופים הסובבים את כדור הארץ והשמש.

נברר, מי משחק ב”תופסת” בחלל, מהי מהירות מילוט, מהם “חורים שחורים”, והאם הגודל קובע? נדון בגודלו היחסי של הכדור שלנו כחלק ממערכת השמש, ובגודלה של השמש ביחס לכל השמשות בגלקסיית שביל החלב.

נלמד מושגי יסוד רבים מתחום המדע, כוח העילוי, דחף, גרר, אופן תעופת מטוסים, הגאי המטוס ואת תפקידם ונלמד כיצד טסים מטוסים ללא טייס, ועל מערכות מכ”מ, צלחות מעופפות ועצמים בלתי מזוהים.

חשבתם פעם איך מתנהלים אסטרונאוטים בחיי היום-יום בתחנת החלל הבינלאומית? איך הם מתנהגים בהיעדר כבידה, איך נראה כדור הארץ מנקודת מבטם מן החלל, מה עושים האסטרונאוטים בשירותים, במקלחת, איך הם אוכלים, והאם אפשר לבכות בחלל?

בחוג נעודד שיח ודיונים על שאלות מרתקות בתחום חקר החלל. נכיר את שיטת ניסוי וטעיה בהנדסה ונבצע ניסויים מדעיים רבים על כל הכוחות האווירודינאמיים, נדגים דחף ונשגר טילים, נדגים מהו כוח העילוי ונבנה ואף נטיס טיסנים. נבצע ניסויים בכוח הגרר והכבידה ונטיס רחפנים בכיתה.

החוג מעודד סקרנות, יצירתיות, ועידוד להיות ממציאים צעירים באמצעות הידע האווירודינמי שנצבר החל באחים מונגולפיה ממציאי הכדור הפורח, דרך אוטו ליליינטל, ממציא הדאון והאחים רייט המוכרים לכולנו.

 חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

..

בינה מלאכותית הדרכה: עדן פיינגולד

על ChatGPT בטח כבר שמעתם נכון? אבל זה רק קצה הקרחון,

הבינה המלאכותית מעצבת מחדש את העולם שאנחנו חיים בו. נדמה כי AI כבר הפכה למילת קסם, אבל איך בכלל היא עובדת? ומה אפשר לעשות בעזרתה? זה בדיוק מה שנפגוש בחוג.

נתנסה בשימוש בכלי בינה מלאכותית שונים ומגוונים שיעצימו את היצירתיות שלנו ויתנו לנו להביא את הרעיונות שלנו לחיים, החל מיצירת וידאו ועד מוזיקה.

זאת לצד פיתוח חשיבה לוגית-מתמטית בחלק בו נלמד איך אותם כלים מפותחים ועובדים מאחורי הקלעים – נבין מהם אלגוריתמים, מהו מודל שפה (LLM), מהי ראייה ממוחשבת ועוד.

אין צורך בידע קודם, החוג לא כולל תכנות (כתיבת קוד), והוא מתאים לכל מי שרוצה לגלות עולם חדש ומרתק.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

..

בית ספר למרגלים מתחילים הדרכה: דורון רוזנבלט

מכון במרכז הארץ מגייס מרגלים למשימות חסויות ביותר. מבחן כניסה ראשון:  האם מותר לגנוב? מותר לשקר? מה לא?!

למרגלים מותר גם לגנוב וגם לשקר כדי להשיג מידע חשוב עבור המדינה שלהם, אבל כשהם חוזרים הביתה מהעבודה למשפחה שלהם הם חוזרים להיות אנשים ישרים ורגילים. נשמע מסובך?

בסדנת הריגול נלמד לשנות נקודות מבט ולעבור בין העולם האמיתי לעולם הריגול, נשמע סיפורים על ריגול ומרגלים, נבנה זהויות ונעביר מסרים מוצפנים. על מה שנעשה בחוג לא תוכלו לספר לאף אחד, מסוגלים?

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

..

המדע שבי הדרכה: יונתן יעקובי

אתם אוהבים מדעים? רוצים לדעת איך הגוף שלכם עובד?
בחוג “המדע שבי” –נצלול למסע מרתק לתוך גוף האדם ונגלה את עולם המדע כפי שהוא משתקף בתוכנו! נכיר מקרוב ולעומק את הגוף שלנו.

החוג שואף לחשוף בפני הילדים עקרונות מדעיים – פיזיקליים, ביולוגיים וכימיים דרך הפיזיולוגיה של גוף האדם, לחבר את הילדים לעולם המדע באופן חוויתי אינטראקטיבי ומהנה, מבלי לאבד את ההבנה של התהליכים הנלמדים, באופן שיעשיר אותם גם מבחינה חווייתית וגם ירחיב את אופקי הידע שלהם בתחומי המדע הרחבים בהם החוג נוגע.

נלמד על החושים שלנו, נבין איך אנחנו שומעים, רואים, מריחים וטועמים, ונפתור עוד תעלומות של החיים. למשל, איך המוח שלנו “עובד”, מה קורה כשאנחנו ישנים, מה נותן לנו אנרגיה, איך בדיוק אנחנו זוכרים, ועוד…

את הנושאים השונים נבחן מכמה נקודות מבט בין אם ברמה התיאורטית לשם העמקת הידע, ובין רמות אחרות, כמו שיח משותף על הנושא, פעילויות אינטראקטיביות כדוגמת ניסויים קבוצתיים, משחקים חברתיים, שבאים להמחיש רעיון מדעי, שאלות מחקר, חקר ברמה האישית, יצירה וביטוי אישי, דרכם נגלה תגליות מפתיעות על עצמנו וגופנו.

החוג יגביר אצל הילדים את תחושת החיבור לעצמם, יפתח סקרנות מדעית וחשיבה ביקורתית על דברים שרובנו ביום יום מתייחסים אליהם כטריוויאליים.  כל שיעור יהיה עבורנו הרפתקה מדעית חדשה – עם הרבה חוויות בדרך!

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

..

חכמים גדולים בכסף קטן  הדרכה: צביקה בקשי

מהי צרכנות נבונה? האם כדאי להכין רשימת קניות? מה ההבדל בין “סחורה” ו”שרות”? מהי עסקת מכר מרחוק? אלו מוצרים אפשר לקנות בעסקת מכר מרחוק? מהו החוק להגנת הצרכן? מהם הזכויות שלנו כצרכנים? מדוע חשוב להשוות מחירים זה לזה? כיצד משווים מחירים זה לזה? כיצד להכין שלט פרסומי? מדוע חשוב לשים לב לאותיות הקטנות בפרסומות? ועוד… כיצד לתכנן את חנות האינטרנט הראשונה שלי? מהי פרסומת? אלו תכסיסים שונים ומשונים יש בפרסומות? מה הקשר בין חיסכון לזמן? כיצד לתכנן מהלכים שיובילו לחיסכון ולרווחיות?

תכנית לימודים זאת מאפשרת כניסה נחוצה, אך “רכה” אל עולם הכלכלה, ומשלבת פעילויות תוכן, יצירה, התנסות ומשחקים להעשרת ידע הלומדים. התוכנית מלווה במצגות חווייתיות, אשר כוללות אנימציה מתקדמת, קריינות משעשעת, אתגרי חשיבה, חידות ומשחקים. התוכנית משלבת משחקי אסטרטגיה וטקטיקה להעשרת ידע הלומדים: משחקי לוח, משחקי כרטיסים, ואפליקציות אשר פותחו במיוחד לתוכנית זאת.

זו חווית לימודים גם מעבר לתחום הפיננסי, אשר משלבת ערכים לחיים, מתמטיקה, מדעים, יהדות ונושאים נוספים, והכל מוטמע בה בצורה מסקרנת ויצירתית בתחום הפיננסי לענפיו השונים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

חושבים בתלת מימד הדרכה: שלומי מרקוביץ

איך נוזל יכול להפוך לפלסטיק מוצק? מה זה אומר “להדפיס שוקולד”? האם אפשר להדפיס כל דבר בתלת מימד?

בחוג נלמד את כל מה שצריך לדעת על הדפסות תלת מימד, משלב הרעיון ועד ליצירת אובייקט מוחשי. נבין ביחד איך חושבים על רעיון טוב למוצר, איך מעבירים את הרעיון מהראש אל הדף ואיך יוצרים מודל תלת ממדי במחשב, באמצעות תוכנות תלת מימד מקצועיות. , .

נלמד על סוגים שונים של טכנולוגיות לייצור מונחה מחשב –  חיתוך לייזר, CNC והדפסות תלת מימד, ועל סוגי החומרים שמהם ניתן ליצור אובייקטים. נבין איך מדפסות תלת מימד עובדות, ואיזה סוגים שונים של מדפסות קיימות בעולם. נלמד מה זה אומר “להכין אובייקט להדפסה”, ולמה תמיד כדאי לקחת את הפיזיקה בחשבון…

במהלך החוג נתנסה בהדפסות של אובייקטים מפלסטיק שכל תלמיד יכין בעצמו, מתרגילים פשוטים ועד לפרוייקט מסכם שיביא לידי ביטוי את היצירתיות והידע שכל תלמיד רכש במהלך החוג. בסיום החוג נקיים תערוכה להורים ולחברים בה יוצגו התוצרים של כל תלמיד.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

..

כתיבה יוצרת  הדרכה: אור ענבר

מה הופך רעיון קטן לסיפור גדול? איך אפשר ליצור עלילה שיש בה גם רגעים מצחיקים וגם כאלה שמרגשים ומפתיעים? ואיך כל סיפור מקבל את ה”זנב” שלו – אותו חוט מקשר או סיום בלתי נשכח?

בחוג נגלה את התשובות דרך משחקי דמיון, כתיבה אישית וקבוצתית, ואתגרי יצירה שיפתחו לא רק את הכתיבה – אלא גם את המחשבה, הסקרנות והלב.

איך תרצו שהסיפור שלכם/ן ייראה? הוא יכול להיות מצמרר כמו סיפור אימה, קסום כמו פנטזיה, מסעיר כמו הרפתקה, מותח כמו סיפור בלשי – או כל שילוב אחר שיעלה בדמיון. כאן מותר, ואפילו רצוי, לתת למילים ללכת לכל מקום שתרצו.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

מייקינג דיגיטלי: תכנות פוגש יצירה  הדרכה: רונית אלדובי

חוג בינתחומי שמפגיש יצירה, עבודה בידיים, חשיבה על אסתטיקה ועיצוב עם רעיונות מתחום מדעי המחשב וקצת תכנות.

התוצאה: מוצרים דיגיטליים מעוצבים שעובדים.

נתחיל באתגרי עיצוב – איזה אביזר נתכנן כדי לעודד דג זהב? איזה כלי נמציא כדי לאסוף אוכמניות מהגדה השניה של הנהר?

נמשיך לברר – מהו עיצוב מוצר? מה תפקיד המעצב.ת? מהי חוויית משתמש? איך מתכננים מוצר דיגיטלי? איך מעצבים אייקונים וסמלים?

נחקור באמצעות משחק רעיונות מעולמות המיחשוב – אלגוריתמים, אינטראקטיביות, קלט ופלט, משתנים ותנאים.

נעבוד עם המיקרוביט – מיני מחשב בגודל של 3X5 ס”מ שיש בו לחצנים, חיישנים, מסך לדים, רמקול ומיקרופון ועוד. נלמד לתכנת אותו בשביל הצרכים שלנו.

נעצב וניצור לעצמנו – בעבודת יד ובחומרים נעימים – מוצרים דיגיטלים: תג שם בצורת חיה אהובה, קוביית פלא שמציגה מידע משתנה, מד צעדים מעוצב שמחשב את המרחק שהלכנו, והפתעות נוספות.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

Sterm ומייקרים  הדרכה עינב ברזני

(Science, Technology, Engineering ו-Mathematics)

מוכנים לחוות מדע אמיתי? לא רק ללמוד על מכניקה או פיזיקה, אלא לבנות, ליצור ולגלות בעצמכם!

הרבה יותר משיעור מדעים – זהו מסע מרתק אל עולם ה-STEM שבו תהפכו למדענים, מהנדסים ויוצרים אמיתיים. כאן תלמדו עקרונות מדעיים מתקדמים תוך כדי בניית מוצרים מוחשיים והשתתפות באתגרים מעוררי עניין.

תחקרו תחומים מרתקים בפיזיקה ומדעי הטבע דרך פעילויות מייקרים אתגריות. נבנה מבנים חזקים נבחן את חוקי המכניקה, ניצור מכשירים, נגלה עקרונות אווירודינמיקה, נתנסה בכימיה ותגובות שרשרת. נעבוד על מגנטיות וריחוף, נלמד על מעגלים חשמליים, נחקור את תחום האופטיקה וניצור מתקנים אופטיים, וגם נכיר את עולמות ההידראוליקה, פנאומטיקה ותרמודינמיקה.

הקורס מציע למידה חווייתית שמשלבת תיאוריה עם עשייה בניה ויצירה, מעודד חשיבה יצירתית ופתרון בעיות. כל פעילות בנויה בדרגות קושי עולות, עם מטרות למידה ברורות ועקרונות פיזיקליים מתקדמים שיעמיקו את הבנתכם.

הקורס לא רק מחזק את הידע המדעי שלכם, אלא גם פותח צוהר לעולם הטכנולוגיה והמדע. תרכשו כלים לחשיבה הנדסית, יכולת לתכנן ולבנות פתרונות יצירתיים, ותפתחו הבנה מעמיקה של איך ליישם פתרונות מדעיים בחיים האמיתיים.

זהו הקורס שיהפוך אתכם ממתבוננים לפעילים, מלומדים ליוצרים. בואו לגלות את הקסם במדע דרך עשייה, יצירה והמצאה!

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

פלאי הרפואה הדרכה : מיקי אקשטיין

בחוג פלאי הרפואה הילדים יטעמו מנושאים שונים מעולם הרפואה, תוך חשיבה, חקר וצבירת ידע על המכונה המופלאה – גוף האדם.

הנושאים בחוג אינם נלמדים בבית הספר: רפואת תעופה וחלל, מחלות שינה, מחלות נדירות מאוד, הכרת רופאים משכמם ומעלה שהצילו מיליארדי בני-אדם (גם אחרי מותם) ועוד.

נתרגל בדיקות רפואיות שונות, כגון דופק ולחץ דם, יתרגלו חבישות שונות ועוד טיפולי עזרה ראשונה.

בשיעורי החידה הרפואית הילדים יקבלו נתונים רפואיים של חולה ויצטרכו לחקור באיזו מחלה מדובר. הילדים יערכו ניסויים שונים, כגון זריעת חיידקים בצלחות פטרי, יפתרו תפזורות, תשבצים, חידות ושאלות טריוויה ויסגרו מעגלי למידה בעזרת משחקי Kahoot.

נפענח צילומי רנטגן של מצבים ומחלות שונות, ומהצילומים נלמד על חולי אבל גם על הבריא.

הפעילות בחוג מעוררת ומפתחת חשיבה וסקרנות, וגם מעלה את המודעות לחשיבות אורח חיים בריא. הידע הנצבר יכול גם לעזור לילדים במצבי חירום (עזרה ראשונה).

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

קומיקס ואנימציה הדרכה : ניר מולד

הקומיקס והאנימציה הינם שני תחומי אמנות העוסקים ביצירת סיפור מצויר, אולם למרות זאת קיימים הבדלים רבים ביניהם. במהלך הקורס ילמדו התלמידים כיצד מציירים סיפור קומיקס וכיצד יוצרים סרטוני אנימציה, תוך התנסות מעשית בציור קומיקס וקריקטורות, פיתוח היכולת הקומית של כל תלמיד, וצילום סרטוני אנימציה בטכניקות שונות ומשונות.

בחלק הראשון של הקורס, ילמדו התלמידים את יסודות שפת הקומיקס: בלוני דיבור, עיצוב ואיפיון דמות מצויירת, פעלולי קול והבעות פנים שונות, תוך שילוב טקסט ותמונה, ציור קריקטורות, איפיון דמות מצויירת ועיבוד סיפור לקומיקס.

בשלב הבא נעסוק בהומור: התלמידים ילמדו כיצד להמציא בדיחות ויזואליות מצחיקות וישפרו את כישוריהם הקומיים בעזרת תרגילי הומור מיוחדים.

בחלקו השני של הקורס, נעסוק באנימציה, נצלם סרטוני אנימציה קצרים באנימציית סטופ- מושן ובאנימציה קלאסית, תוך שימוש בטכניקות שונות: פלסטלינה, קאט-אאוט, ציורים, דמויות חיות ועוד. הילדים יעבדו על אייפדים, יכירו מגוון אפליקציות אנימציה ויפיקו קליפ מסרטוניהם.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

..

תעלומות בלשים ומסתורין  איתי לוין

מהו תפקיד הבלש? האם ניתן לחקור האמת וכיצד ניתן לדעת אם משקרים לנו? האם קיימות רוחות רפאים? ומתי אפשר להסביר תופעות על טבעיות? איך אפשר לחשוף תיאוריות שקריות בעזרות עובדות? על שאלות אלו ואחרות ננסה לענות במהלך החוג בעזרת עקרונות של חשיבה ביקורתית.

העולם היום גדוש במידע, חלקו אמיתי וחלקו כוזב. כיצד אנחנו, המנסים להגיע לשורשה של האמת, יכולים להבחין בין מה שנכון וראוי לבין מה שאינו? בעזרת סיפורי מסתורין וכמה סיפורים אמיתיים מהעולם הילדים בחוג ינסו לפענח תעלומות ואפילו יצרו כמה משלהם. נלמד על אנשים כמו ג’יימס רנדי וארתור קונן דויל, נלמד כיצד מתפתחות קונספירציות וכיצד ניתן להפריח אותן בעזרת עובדות, נחקור את העל טבעי ומתי ראוי להפיק מסקנות בעצמנו, נעצור שוד במוזיאון ואפילו נציל את ראש העיר בעזרת כישורי הסקת המסקנות שרכשנו במהלך הסמסטר, ובסוף השנה נאתגר את ההורים בתעלומה מסתורית שהמצאנו בעצמנו בשבילם

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.