מכון אריקה לנדאו

ילדים מצטיינים מחוננים

חוגים לילדי כיתה ד’

 

כיתה ד
ימי א’ ימי ב’ ימי ג’ ימי ד’ ימי ה’
16:00-17:30 בינה מלאכותית חושבים בתלת מימד משחקי חשיבה תכנות למתחילים בסקראצ’
רופאים צעירים
17:45-19:15 תעלומות בלשים ומסתורין מייקינג דיגיטלי: תכנות פוגש יצירה שרלוק הולמס של המדע לשחק בהיסטוריה
חדר בריחה* אוירונאוטיקה וחלל
וטרינריה

חזרה לרשימות החוגים לפי קבוצות גיל לחצו כאן

* חוג סגור/לא יפתח

.

החוגים:

אוריגמי וגאומטריה מתקדמים הדרכה: אורלי הכהן

בחוג המתחילים רכשנו מיומנות בתחום. עשינו, יצרנו, חווינו. בחוג למתקדמים נחזור שוב על עקרונות הבסיס אבל נתקדם מהר יותר ונעבור לפרויקטים שאפתניים המחייבים הבנה גאומטרית מעמיקה ויכולת לדיוק. העבודה תיעשה יותר עצמאית, תוך יצירת דגמים מודולריים מחוליות רבות בְּדוּ- ובתלת-מימד. דגמים פיגורטיביים (פיסוליים) כמו פרחים ושימושיים (כמו קופסאות) או משחקיים.  אוריגמי דורש ריכוז, דיוק, אימון של הזיכרון, מעקב אחרי שלבים והתמדה.  בנוסף לסיפוק מעצם יצירת הדגמים, בסוף השנה לכל אחד ואחת יהיה אוסף אישי ומרשים של עבודות, חלקן משעשעות, חלקן שימושיות, לפעמים אמנותיות, יחד עם חידוד ושיפור של ההבנה הגיאומטרית, היכולת לדייק והתמדה באתגרים מורכבים.

החוג מתאים לילד/ה שהשתתפו באוריגמי מתחילים במכון אריקה לנדאו או בכל מסגרת אחרת ולחובבי התחום. ולבעלי מוטוריקה עדינה, סבלנות ויכולת להתמיד באתגרים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

אווירונאוטיקה וחלל הדרכה:  עינב ברזני

איך טס מטוס ללא טייס? איך האסטרונאוטים מתנהלים בחלל? כל כך הרבה שאלות מסקרנות ותעלומות יש לנו על אווירונאוטיקה ועל החלל! החוג לוקח את הילדים המשתתפים בו לחוויה בגובה האטמוספרה ואל מרחבי החלל.

עברו יותר מ 50 שנה מאז שבני האדם נחתו לראשונה על הירח, נלמד בחוג על תחנת החלל הבינלאומית, תכנית אפולו ותכניות עתידיות להגעה למאדים. נלמד על לוויינים וטלסקופים הסובבים את כדור הארץ והשמש.

כיצד מתנהגים בהיעדר כבידה, מהי מהירות מילוט ומהם חורים שחורים בחלל?  נדון בגודלו היחסי של הכדור שלנו כחלק ממערכת השמש, ובגודלה של השמש ביחס לכל השמשות בגלקסיית שביל החלב.

נלמד מושגי יסוד רבים מתחום המדע, כוח העילוי, דחף, גרר, אופן תעופת מטוסים, הגאי המטוס ואת תפקידם. נלמד כיצד טסים מטוסים ללא טייס, איך מתנהלים אסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית המקיפה את כדור הארץ כל 90 דקות, איך ניתן לראותה?

נברר כיצד מתנהלים חיי יום-יום בסיסיים בחלל: מה עושים אסטרונאוטים בשירותים, במקלחת, איך הם אוכלים, האם אפשר לבכות בחלל? נלמד על המושג שנת אור, על מערכות מכ”מ ואף על צלחות מעופפות ועצמים בלתי מזוהים.

בחוג נעודד שיח ודיונים על שאלות מרתקות בתחום חקר החלל. נכיר את שיטת ניסוי וטעיה בהנדסה ונבצע ניסויים מדעיים רבים על כל הכוחות האווירודינאמיים, נדגים דחף ונשגר טילים, נדגים מהו כוח העילוי ונבנה ואף נטיס טיסנים. נבצע ניסויים בכוח הגרר והכבידה ונטיס רחפנים בכיתה.

החוג מעודד סקרנות, יצירתיות, ועידוד להיות ממציאים צעירים באמצעות הידע האווירודינמי שנצבר החל באחים מונגולפיה ממציאי הכדור הפורח, דרך אוטו ליליינטל ממציא הדאון והאחים רייט המוכרים לכולנו.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

..

בינה מלאכותית הדרכה: עדן פיינגולד

דמיינו עולם שבו מחשבים יכולים לחשוב ולפעול כמו בני אדם. האמת? לא צריך לדמיין כי זה כבר קורה. אבל איך בעצם זה קורה? ומה אנחנו יכולים לעשות עם זה?

זה בדיוק מה שנפגוש בחוג. נתנסה בכלים ופלטפורמות שונות מבוססות בינה מלאכותית.

לצד זה גם נלמד איך הדברים עובדים מאחורי הקלעים, כלומר נבין מהם אלגוריתמים, מהו מודל שפה (LLM), מהי ראייה ממוחשבת ועוד.

החוג לא כולל תכנות (כתיבת קוד) ולא מניח ידע קודם, רק סקרנות ורצון ללמוד דברים חדשים ומגניבים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

..

וטרינריה הדרכה: ד”ר איריס אמינוב וגנר

האם אתם אוהבים בעלי חיים וחולמים לעבוד בסביבתם? אוהבים לטפל בחיות פצועות ולא תמיד יודעים מהו הדבר הנכון לעשות כדי לעזור להם?

רוצים להכיר את עולמו של רופא, שמטפל בבעלי חיים, בדרך חוויתית ומהנה, עם משחקים, חידות וסיפורים מרתקים?

הגעתם למקום הנכון! בואו נקים יחד מועדון של מטפלים צעירים!

נשאל המון שאלות  ונגלה יחד את התשובות לכל מה שמסקרן אתכם בנושא בעלי חיים.

גם נקפוץ קדימה לעתיד, נחשוב איך לעצב את מקצוע הוטרינר העתידי האולטימטיבי ונברר, בעידן שבו הידע נגיש לכולם, מה מייחד את המטפלים הטובים ביותר?

תוך כדי כך גם אתם תלמדו להיות מטפלים נפלאים לבעלי החיים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

הערים הסמויות מן העין  הדרכה: דיצה וילר דוידי

שאלתם את עצמכם איך בונים מגדל? חלמתם שהעולם שיצרתם במיינקראפט הוא העולם האמיתי עשוי כולו קוביות קוביות? חשבתם מאיזה חומרים נוכל לבנות את העיר הזאת ואיך היא תשפיע על התחושות שלנו?

במפגשים שלנו נתבונן ונלמד על הסביבה הבנויה- העיר, הרחוב הבניינים. נבחן את הגיאומטריה, החומר, החוויה. נחשוב איך סביבה זו משפיעה עלינו הילדים שמשחקים, לומדים ויוצרים בה.

נסתכל על מבנים מעניינים מההיסטוריה הרחוקה והקרובה, ונשאל איך יראו ערים / מבנים בעתיד או בכוכב אחר, ובמה הם יהיו שונים מהערים הקיימות שלנו. נחשוב יחד על רעיונות ליצירת ערים ומבנים נעימים יותר ונגבש כלים לתיאור רעיונות אלה בעזרתם ניצור כל אחד את המרחב הייחודי שלו.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

חדר בריחה  הדרכה: איגור רומננקו

בחוג הילדים ואני נצא למסע היכרות עם החידות הכי מאתגרות בעולם, אך אנו לא רק נפתור את החידות – אלא נפרק ונרכיב אותן מחדש!

אנו נכיר מתודות להרכבת חידות מסתוריות, נלמד את דרכם של פותרי תעלומות גדולים, למשל, הבלש הדגול שרלוק הולמס, והמפקח אלן גרנט אשר פתר תעלומה בת 300 שנה, ועוד רבים כמותם.

בחלקו השני של החוג אנו נשלב את החידות והאתגרים עד לכדי תעלומה אחת גדולה ומסתורית, ונבנה חדר בריחה בעל סיפור ייחודי לכל קבוצה, ואז, ההורים הסבים והסבתות יאלצו להפוך לפותרי תעלומות בעצמם, וכך לחוות, ולו במעט, חלק מהמסע שלנו בחוג – ‘אמנות החידה’.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

חכמים גדולים בכסף קטן  הדרכה: צביקה בקשי

מהי צרכנות נבונה? האם כדאי להכין רשימת קניות? מה ההבדל בין “סחורה” ו”שרות”? מהי עסקת מכר מרחוק? אלו מוצרים אפשר לקנות בעסקת מכר מרחוק? מהו החוק להגנת הצרכן? מהם הזכויות שלנו כצרכנים? מדוע חשוב להשוות מחירים זה לזה? כיצד משווים מחירים זה לזה? כיצד להכין שלט פרסומי? מדוע חשוב לשים לב לאותיות הקטנות בפרסומות? ועוד… כיצד לתכנן את חנות האינטרנט הראשונה שלי? מהי פרסומת? אלו תכסיסים שונים ומשונים יש בפרסומות? מה הקשר בין חיסכון לזמן? כיצד לתכנן מהלכים שיובילו לחיסכון ולרווחיות?

תכנית לימודים זאת מאפשרת כניסה נחוצה, אך “רכה” אל עולם הכלכלה, ומשלבת פעילויות תוכן, יצירה, התנסות ומשחקים להעשרת ידע הלומדים. התוכנית מלווה במצגות חווייתיות, אשר כוללות אנימציה מתקדמת, קריינות משעשעת, אתגרי חשיבה, חידות ומשחקים. התוכנית משלבת משחקי אסטרטגיה וטקטיקה להעשרת ידע הלומדים: משחקי לוח, משחקי כרטיסים, ואפליקציות אשר פותחו במיוחד לתוכנית זאת.

זו חווית לימודים גם מעבר לתחום הפיננסי, אשר משלבת ערכים לחיים, מתמטיקה, מדעים, יהדות ונושאים נוספים, והכל מוטמע בה בצורה מסקרנת ויצירתית בתחום הפיננסי לענפיו השונים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

חושבים בתלת מימד הדרכה: שלומי מרקוביץ

איך נוזל יכול להפוך לפלסטיק מוצק? מה זה אומר “להדפיס שוקולד”? האם אפשר להדפיס כל דבר בתלת מימד?

בחוג נלמד את כל מה שצריך לדעת על הדפסות תלת מימד, משלב הרעיון ועד ליצירת אובייקט מוחשי. נבין ביחד איך חושבים על רעיון טוב למוצר, איך מעבירים את הרעיון מהראש אל הדף ואיך יוצרים מודל תלת ממדי במחשב, באמצעות תוכנות תלת מימד מקצועיות. , .

נלמד על סוגים שונים של טכנולוגיות לייצור מונחה מחשב –  חיתוך לייזר, CNC והדפסות תלת מימד, ועל סוגי החומרים שמהם ניתן ליצור אובייקטים. נבין איך מדפסות תלת מימד עובדות, ואיזה סוגים שונים של מדפסות קיימות בעולם. נלמד מה זה אומר “להכין אובייקט להדפסה”, ולמה תמיד כדאי לקחת את הפיזיקה בחשבון…

במהלך החוג נתנסה בהדפסות של אובייקטים מפלסטיק שכל תלמיד יכין בעצמו, מתרגילים פשוטים ועד לפרוייקט מסכם שיביא לידי ביטוי את היצירתיות והידע שכל תלמיד רכש במהלך החוג. בסיום החוג נקיים תערוכה להורים ולחברים בה יוצגו התוצרים של כל תלמיד.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

לשחק בהיסטוריה הדרכה: גיא דולב

למה פיל לבן ושעון משוכלל הגיעו מאסיה לאירופה לפני יותר מאלף שנה? מי היה הפילוסוף האהוב על הקיסרית הרוסית יקטרינה הגדולה? ואיזה תגלית מרעישה גילה נפוליאון במצרים?

בקורס נלמד על חייהם של אנשים מזמנים אחרים וממקומות שונים וניסחף אל תוך העולם שלהם דרך החוויה התיאטרלית. מלכות ונסיכים, איכרים ונזירות, אפילו אומנים ולוחמות –כשניכנס לנעליהם ונלבש את בגדיהם, הכיתה תהפוך פתאום להיות ארמון מרהיב, ים סוער או מדבר לוהט, בדרך להרפתקה היסטורית חובקת עולם.

במהלך הקורס נלמד לא רק על ההיסטוריה, אלא נחשוב גם על הזמן עצמו: איך תרבויות ברחבי העולם חישבו את השעות, הימים והשנים ואיך הידע הזה התפתח? מה קרה לזמן עם המצאת הרכבת, הטלפון או האינטרנט? ואיפה בחיים שלנו הזמן וההיסטוריה משחקים תפקיד חשוב?

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

מייקינג דיגיטלי: תכנות פוגש יצירה  הדרכה: רונית אלדובי

איך לומדים לחשוב כמו מחשב בלי להדליק מחשב? איך מתכנתים מיני-מחשב בגודל 3X5 ס”מ שיש בו לחצנים וחיישנית, נוריות לד, רמקול ועוד המון רכיבים אחרים?
איך מעצבים מוצרים דיגיטלים שימושיים ויוצרים ומקשטים אותם עם קרטון ובד, מספריים, חוט ומחט, טושים ודבק?

במסגרת החוג, נתנסה ביצירה של מוצרים טכנולוגיים שימושיים – מוצרים מוחשיים בעבודת יד שמתופעלים ע”י רכיב ממוחשב – המיקרוביט. בתהליך היצירה – נהיה המתכנתים.ות של המוצר והמעצבים.ות והיצרנים.ות שלו.
זוהי הזמנה לעשות צעד ראשון ולהכנס לשני עולמות משלימים מרגשים –עולם החשיבה המיחשובית – לחשוב לוגית ולהתנסות בקונספטים של מדעי המחשב ולדעת ממש לתכנת! ועולם עיצוב המוצר – איך נעצב מוצר פיזי דיגיטלי ידידותי למשתמשים – בעבודת יד ובחומרים נעימים – טקסטיל, נייר, דבק, צבע, ובפרקטיקות של תפירה, עבודה עם דבקים מגוונים, ציור ועוד.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

משחקי חשיבה  הדרכה: איגור רומננקו

מתי כדאי להיות ‘נץ’ ומתי ‘יונה’ ? באיזה אסטרטגיה כדאי לי להשתמש בכל מצב? האם כדאי לי לשתף פעולה או לשמור על כל הקלפים לעצמי?

נשחק בלוגיקה : ואיך מבחינים אם טיעון של חברנו הוא תקף או בטל?

איך משחקים ב’בורסה’? ואיזה ‘מניות’ כדאי לקנות ומתי?

בחוג נכיר את ‘תורת המשחקים’ ונדמה את ‘דילמת האסיר’ במגוון וריאציות. נרחיב את המושג ‘משחק’, נלמד מהם יסודות המשחק, ממה הוא מורכב, וניצור משחקים בעצמנו. נראה כיצד משחק יכול להתבטא בכל תחומי החיים, גם בפוליטיקה, סחר, אקטואליה ובעצם בכל מפגש, לכל מטרה, ובכל מקום.

החוג מעניק לילדים כלים פרקטיים לזיהוי ומיפוי של אתגרים בחיי היומיום. הילדים ייחשפו ויתנסו במשא ומתן, ילמדו להשתמש במגוון כלים של תורת הרטוריקה, וידעו ליישמם בחיים האמיתיים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

..

רופאים צעירים הדרכה: ד”ר מיקי אקשטיין

איך פועלת המכונה המופלאה של גופנו? איך מרפאים מחלה?

בחוג הרפואה נשאל, נחקור ונענה על שאלות אלו ורבות אחרות, ונעסוק בנושאים רפואיים מרתקים!

בין הייתר נברר למה אנחנו צריכם לישון ומה קורה לגוף שלנו בזמן שינה? איזה תהליכים מתרחשים בסביבה שלא טבעית לנו כמו טיסה, או שהייה בחלל?

צילומי רנטגן ילמדו אותנו על גוף האדם הבריא ועל מצבים של חולי, נתנסה בהגשת עזרה ראשונה, וגם נפתור חידות רפואיות, ונשחק במשחקים.

לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

..

שפת הצילום הדרכה: רויטל דקל

כל צילום דורש שרשרת ארוכה של החלטות מהירות: מה לצלם? איך לצלם? מה לכלול בתצלום? מה להשאיר בחוץ?

הצילום הוא כלי משחק ולימוד נפלא לילדים, כי הוא מחדד פלאים את יכולות הקשב, הריכוז וההתבוננות. ובסופו של התהליך, הצילום משקף לנו מי אנחנו, ואיך אנו רואים וחולקים את הראייה הייחודית שלנו עם העולם.

בכל מפגש הילדים יקבלו משימה מפתיעה שיש לפצחה. נצא לחצר ונחקור: איך מצלמים אור? איך ניצור צללים? מה הדרך הטובה לצלם השתקפויות בעזרת מראות? האם זווית צילום שונה תיצור משמעות שונה?

במהלך המפגשים, נבדוק איך אפשר לתעתע בראייה שלנו וליצור תצלומים משעשעים, נספר סיפורים בעזרת תצלומים, נצלם את עצמנו וילדים אחרים, ועוד ועוד. קצת טעימות מהצילומים שנוצרו בחוג בעבר

לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

שרלוק הולמס של המדע הדרכה: ד”ר מיקי אקשטיין

בחוג נפתור חידות פשעים שבהם שיטות חקירה מדעיות מסייעות לפתרון החידות.

נדבר על דנ”א השונה בין בני אדם שונים, חוץ מאשר בתאומים זהים.

נלמד על טביעות אצבע ואיך היא נוצרה ? נערוך סדנא לברור תבניות האצבע של כל אחד מאיתנו ונברר, היתכן שלשני אנשים יש אותה טביעה?.

נביים ונשחק בזירת פשע ובעזרת הידע שנרכוש נפצח את המקרה, נגלה את הפושעים ואת סיפור המעשה.

לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

תכנות למתחילים בסקראצ’ הדרכה : עדן פיינגולד

פיתוח משחקים ואנימציות במחשב נשמע מגניב נכון? אבל אולי נשמע גם קצת מסובך. אל חשש! בעזרת סקראץ’ זה פשוט ומהנה ביותר.

בחוג נלמד לבנות תוכנות ומשחקים בסביבה הגרפית של סקראץ’ המאפשרת חופש ויצירתיות. נלמד איך להפוך את הדמיון שלנו למציאות בסקראץ’.

נלמד את העקרונות הבסיסיים של תכנות מבלי לכתוב קוד, אלא על ידי שימוש בממשק הגרפי של סקארץ’ המותאם לילדים שרוצים לעשות את הצעדים הראשונים שלהם בעולם התכנות.

לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

תעלומות בלשים ומסתורין  איתי לוין

מהו תפקיד הבלש? האם ניתן לחקור האמת וכיצד ניתן לדעת אם משקרים לנו? האם קיימות רוחות רפאים? ומתי אפשר להסביר תופעות על טבעיות? איך אפשר לחשוף תיאוריות שקריות בעזרות עובדות? על שאלות אלו ואחרות ננסה לענות במהלך החוג בעזרת עקרונות של חשיבה ביקורתית.

העולם היום גדוש במידע, חלקו אמיתי וחלקו כוזב. כיצד אנחנו, המנסים להגיע לשורשה של האמת, יכולים להבחין בין מה שנכון וראוי לבין מה שאינו? בעזרת סיפורי מסתורין וכמה סיפורים אמיתיים מהעולם הילדים בחוג ינסו לפענח תעלומות ואפילו יצרו כמה משלהם. נלמד על אנשים כמו ג’יימס רנדי וארתור קונן דויל, נלמד כיצד מתפתחות קונספירציות וכיצד ניתן להפריח אותן בעזרת עובדות, נחקור את העל טבעי ומתי ראוי להפיק מסקנות בעצמנו, נעצור שוד במוזיאון ואפילו נציל את ראש העיר בעזרת כישורי הסקת המסקנות שרכשנו במהלך הסמסטר, ובסוף השנה נאתגר את ההורים בתעלומה מסתורית שהמצאנו בעצמנו בשבילם

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.