מכון אריקה לנדאו

נוסד 1969

חוגים לילדי כיתה ד’

כיתה ד
ימי א’ ימי ב’ ימי ג’ ימי ד’ ימי ה’
16:00-17:30 רפואה במאה ה – 21 תכנות למתחילים בסקראצ’  עולם שאין רואים  לשחק בהיסטוריה סיפור פנטזיה
מה מסתתר מאחורי המסכה? מדעי כדור הארץ והחלל  אוריגמטריה
יפנית ותרבות יפן עד קצה העולם  
17:30-19:00 חומרים בפעולה המשימה מאדים  לשחק בהיסטוריה יוצרים תאטרון
סודי ביותר! בי”ס למתרגלים מתחילים צילום וטרינריה פיסול בחומר דיגיטלי
     
   

לחזרה לרשימות החוגים לפי קבוצות גיל לחצו כאן

* מלא/סגור לרישום

החוגים:

אוריגאמטריה   הדרכה: נטע

אוריגאמי, בתרגום מיפנית, היא אומנות קיפולי הנייר. כלומר, יצירת צורה מנייר.

אבל מה זה באמת?

מתוך עולם הקיפולים נראה כמה רחוק אפשר להגיע רק עם נייר: ניגע בתחום הגיאומטריה, נבנה צורות תלת מימדיות ומבנים שונים, נגלה את המדע שמעבר לקיפולים, נבדוק בעזרת הנייר  אווירודינמיקה ונכיר את התרבויות השונות שכל קיפול מייצג ומביא עימו. ומי יודע, אולי אפילו נגיע לחלל…

אז לכל מי שרוצה לחשוף סודות ולחקור עולמות דרך נייר – אני מזמינה אתכם להצטרף אליי.

 חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

וטרינריה הדרכה: דורון רוזנבלט

החוג פותח לילדים צוהר אל עולם הרפואה הווטרינרית- עולם של שוויון ועזרה הדדית, עולם של חמלה ונתינה כמו גם של ידע ומדע.

בחוג יכירו הילדים חיות ייחודיות מסוגים שונים כגון זוחלים, עופות, יונקים, חרקים ודגים באופן המכבד את שני הצדדים. הילדים מכירים את התכונות הייחודיות של בעלי החיים ולומדים על בעיות שונות שעשויות לדרוש טיפול וטרינרי. הילדים יתנסו בשימוש במכשירים רפואיים שונים כגון מיקרוסקופים וסטטוסקופים, יחקרו בעצמם ויכינו מצגות. נחשף למערכות הגוף השונות, הנשימה השלד והדם. נתוודא לרפלקסים ולשפת החיות.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

חומרים בפעולה  הדרכה: נטלי פרינטה כהן

כימיה היא שפה, היא נמצאת סביבנו בכל מקום. גם בתקשורת בינינו…

במפגשים שלנו נחשף למושגים מעולם הכימיה והמדע, נבצע ניסויים מגניבים ומרתקים, נהיה שותפים פעילים במעבדה, ממש כמו חוקרים מנוסים, ניצור קסמים מופלאים, “פיצוצים” כיפיים (בזהירות כמובן…), נגדל גבישים, נייצר פלסטיק מחלב ועוד המון חוויות.

אני כבר מתרגשת מהמסע שלנו. נצא לדרך?

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

המשימה מאדים הדרכה: ירדן לונברג

למה כולם רוצים להגיע למאדים?

האם ישנם מים על מאדים?

איך אפשר לחקור את מאדים מכדור הארץ?

כדי לדעת עוד ולשאול מחדש עוד, בחוג “המשימה מאדים”נתכנן, נתכנת ונבנה אב טיפוס לרובוט מחקר מדעי (rover) המסוגל להמשיך ולחקור את מאדים ולהכין את השטח לפני שננחית שם אסטרונאוטים.

במהלך החוג נלמד על התנאים המיוחדים במאדים, נלמד לחשוב כמו רובוט- זה שנכין למשימות המדעיות שנבחר יחד במפגשים.

תוך כדי המשימה נפתח את החשיבה המדעית והיצירתית ונחשוב על דרכים לפתור בעיות אמיתיות שמהנדסי החלל מתמודדים איתם, נלמד לתכנת בMindstorms- ולבנות בלגו וEV3-.

במהלך החוג נעבוד בקבוצות ונעודד עבודת צוות לחשיבה משותפת על אתגרים הנדסאים מורכבים. כל חבר צוות ייצא מהמשימה כשהוא למד על מאדים, על הנדסה, תכנות ושותפות חברים בעבודת צוות למימוש המשימה.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

יוצרים תאטרון  הדרכה: אופרי פוקס

עולם התיאטרון מורכב מהרבה אלמנטים: משחק, בימוי, תפאורה, תלבושות, כוריאוגרפיה,  טקסט ועוד.

בחוג “יוצרים תיאטרון” נחשוף את הילדים לתהליך יצירת היצירה הבימתית ונאפשר לילדים להיות כל היוצרים עצמם.

חווית היצירה של פרויקט הסיום תהיה תהליך משותף, עבודת צוות בה ננסה למצוא ולהוציא את החוזקות של כל ילד וילדה: מכתיבת הטקסט ועד ניהול ההפקה, דרך כל מה שביניהם.

במהלך החוג ניקח כולנו יחד אחריות משותפת ומלאה על פרויקט היצירה אשר בסיומו ימצאו הילדים את עצמם עם נסיון לא רק על הבמה אלא גם מאחוריה.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

יפנית ותרבות יפן  הדרכה: אדר זקס

יפן המדינה העשירית בגודלה בעולם ובין המשפיעות ביותר. אילו השפעות יצאו מהאי היפני וכיצד אנו- אנשי המערב מושפעים מהן עד היום?

מה לצבע, אור וקסם? קליגראפיה, בנטו, מאנגה ? מי תהיה המעצמה הגדולה הבאה?

בחוג שלנו נתוודע אל אלה, ונלמד מעט יפנית. על מנת ללמוד את השפה היפנית ננסה להבין את מקורות התרבות היפנית העתיקה והמודרנית כאחד, נעשה זאת תוך שילובם של סיפורים ואירועים שהם מניסיונה האישי של המדריכה שחיה בין יפנים ביפן מספר שנים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.,

לשחק היסטוריה  הדרכה: גיא דולב

למה פיל לבן ושעון משוכלל הגיעו מאסיה לאירופה לפני יותר מאלף שנה? מי היה הפילוסוף האהוב על הקיסרית הרוסית יקטרינה הגדולה? ואיזה תגלית מרעישה גילה נפוליאון במצרים?

בקורס נלמד על חייהם של אנשים מזמנים אחרים וממקומות שונים וניסחף אל תוך העולם שלהם דרך החוויה התיאטרלית. מלכות ונסיכים, איכרים ונזירות, אפילו אומנים ולוחמות –כשניכנס לנעליהם ונלבש את בגדיהם, הכיתה תהפוך פתאום להיות ארמון מרהיב, ים סוער או מדבר לוהט, בדרך להרפתקה היסטורית חובקת עולם.

במהלך הקורס נלמד לא רק על ההיסטוריה, אלא נחשוב גם על הזמן עצמו: איך תרבויות ברחבי העולם חישבו את השעות, הימים והשנים ואיך הידע הזה התפתח? מה קרה לזמן עם המצאת הרכבת, הטלפון או האינטרנט? ואיפה בחיים שלנו הזמן וההיסטוריה משחקים תפקיד חשוב?

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.,

מדעי כדור הארץ והחלל  הדרכה: ירדן לונברג

אם אי פעם שאלתם את עצמכם את השאלות הגדולות באמת:

מאיפה מגיעים העננים? מה הקשר בין רעידות אדמה והרי געש? למה הירח משנה צורה כל לילה?

בחוג מדעי כדור הארץ והחלל נצא למסע קוסמי בעקבות כדור הארץ, הירח, השמש והחלל.

בחוג נשאל את השאלות החשובות באמת על הדברים שנראים לנו כמובנים מאליהם אבל מלאים במדע, נתכנן ניסויים ונבדוק השערות, נבין איך העולם עובד, למה הירח מלא מכתשים ולמה בלי השמש כדור הארץ שלנו היה נראה כל כך שונה?

בכל שבוע נעשה ניסוי במעבדה או פרויקט בנייה שאת חלקם ניקח הביתה, מהרי געש ועד כוכבי ענק שמתפוצצים לערפיליות מופלאות, הצטרפו אליי למסע בעקבות הכדור הקטן והמופלא שאנחנו קוראים לו בית.

במהלכו נגע בנושאים מתחום הפיזיקה, גיאופיזיקה, מדעי האטמוספירה, מבנה כדור הארץ, מדעים פלנטריים, היווצרות ירחים, ערפיליות ושמשות, טקטוניקה ועל הקשר העמוק והחבוי שמחבר בין כל הנושאים האלה.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

מה מסתתר מאחורי המסכה? הדרכה: סמנתה אדלר

“תן לאדם מסכה ויספר לך את האמת” (אוסקר ויילד)

מה אפשר ללמוד על בני אדם דרך המסכות שלהם?

מה המסכה מסתירה ומה היא מגלה?

כמה היא מגינה עלינו וכמה היא חוסמת אותנו?

קודם כל נתחיל במה שיש לנו, כפי שאנחנו: נתבונן בפנים שלנו ונצייר אותם. נאסוף סדרת דיוקנים: דיוקן בקו אחד, דיוקן בצבעים, דיוקן בקולאז׳, דיוקן באובייקטים, עד שנעבור לדיוקנים תלת מימדיים. נלמד על שימוש במסכות בהיסטוריה ובתרבויות שונות ונחקור איזה סודות המסכות יכולות לגלות לנו על בן אדם וחברתו. נעבוד עם חומרים שונים כמו עיסת נייר, מתכת, בדים וצבעים כדי ליצור סוגים שונים של מסכות שאולי יאפשרו לנו, באמצעות הלבשתן ופעולה במרחב, לספר קצת מהאמת שלנו.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

סודי ביותר – בית ספר למרגלים מתחילים: דורון רוזנבלט 

איך נראה העולם לפני ש”גילו” את אמריקה? כיצד שליח דואר באימפריה הרומית ידע למצוא את דרכו? לשם מה אנו זקוקים למפות והאם אפשר לצייר מפה רק לפי הדמיון או הזיכרון?

משחר ההיסטוריה האדם מנסה לפרש את המרחב שסובב אותו באמצעות ציור ושרטוט של מפות. בסדנה נעבור על יסודות הקרטוגרפיה (תורת המיפוי) ונצא למסע במרחב ובזמן בו נתרשם ממגוון מפות מרחבי העולם ומתקופות שונות בהיסטוריה: מפות דמיוניות מימי הביניים, מפות מרהיבות מעידן התגליות, מפות ציוריות של ארץ הקודש שבתוכן מסתתרים סיפורי התנ”ך השונים ועד למפות מדידה מודרניות, תצלומי אוויר ולוויין ואפילו מפות הניווט של ווייז.

המפה יכולה להיות גם שרטוט מדעי וגם יצירת אמנות, ומעבר למידע הגאוגרפי שמופיע בה המפה יכולה להכיל גם המון סיפורים שמסתתרים מתחת לפני השטח…

בסדנה נגלה יחד את הסודות שמאחורי המפות ויוצריהן, וגם נתנסה בעצמנו בשרטוט של מפות מסוגים שונים. נראה כיצד אפשר להשתמש במפות כדי לתאר מקום, מסלול וגם רעיונות ומחשבות.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

.

עולמות של פנטזיה  הדרכה: תמר

בסדנה זו נתנסה בילסטלינה, עצים משונים ועוד..

 חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

עד קצה העולם הדרכה: עינב ברזני

רוצים לצפות בתופעות הטבע המרהיבות בכדור הארץ? זוהר הצפון, גייזרים רותחים, הרי געש מתפרצים,

נתפעל יחד מגודלן העצום של מושבות הפינגווינים באנטרקטיקה.

בחוג שלנו נבין איך דובי הגריזלי צדים את דגי האלתית במעלה הזרם.

נענה על שאלות קיומיות: למה דוב קוטב לעולם לא יטרוף פינגווין איפה אפשר לפגוש את גורילות ההרים ? איך נבנו הפירמידות הגדולות במצרים?

נצלול יחד עם כרישים ודולפינים במרוץ הסרדינים ונלווה את נדידת הגנו הגדולה באפריקה.

נצא למסע עד קצה עולם בשבע היבשות, נדבר על קיימות, על בעלי חיים בסכנת הכחדה, ואיך הילדים של היום, המנהיגים של המחר, יכולים לעזור ולהציל את כדור הארץ. נדבר על מנת מימדים, מרכז כובד, יחס גלישה, כוח החיכוך, כדור פורח ועקרונות התעופה.

נבצע ניסויי מדע רבים כגון הדמיית גייזר מתפרץ, הר געש, התעבות עננים, מגנטיות הקטבים, חוקי ארכימדס וניוטון

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

עולם שאין רואים  הדרכה: יבגניה רוזנבלום

מי יותר חזק: נמלה או פטרייה? מי יותר מהיר: בן אדם או זבוב? עד כמה קטן יכול להיות יצור חי?

בחוג נצא למסע אל עולם שמעבר לתפישת החושים שלנו: נכיר יצורים חד תאים, שמרים,חיידקים ווירוסים ונבין למה צריך מיקרוסקופ על מנת לראותם. נכיר את תאי גוף האדם וכיצד מערכת החיסון נלחמת ביצורונים שמזיקים לנו. נבנה מודלים שונים, נגדל חיידקים, שמרים ועובש על צלחות פטרי, נפיק דנ”א וכלורופיל מתאים של צמחים ואפילו נכין גבינה תאימה בעזרת החיידקים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

פיסול בחומר דיגיטלי הדרכה: תומר אשכנזי

מהו חומר דיגיטלי? איך בונים קובץ שמתאים להדפסה תלת-ממדית?  בחוג נכיר אחד הכלים החזקים ביותר להדפסת תלת ממד.

נלמד לפסל בחומר גלם דיגיטלי על גבי מסך המחשב. עבור כך נשתמש באחת התוכנות המוצלחות ביותר שנעשו בעשור האחרון עבור הדפסות תלת ממדיות תוכנת sculptris. נעצב דמויות שקיימות רק באגדות ובסיפורי מדע בדיוני.

התוכנה שנלמד תאפשר לנו לבנות מודלים תלת ממדיים מאפס. נוכל גם להשתמש במודלים הקיימים ב”בנקים” הנמצאים ברחבי האינטרנט (open source).

בחוג אנו נשתמש בכלי החזק ביותר שלנו – הדמיון.  נעצב ונתכנן מודלים מטריפים, נעשה חיבורים מעניינים בין מודלים שונים וניצור עולמות חדשים. את המודלים שעיצבנו נדפיס במדפסת תלת ממד ונקבל דגמים אמיתיים. בסוף הקורס תוכלו לקחת הביתה את כל הדגמים שעיצבתם.

מה תורם החוג ?   לימוד על מושגים וטכנולוגיית הדפסה תלת ממדית, לימוד כלי חדשני לעיצוב בתלת ממד, פיתוח הדמיון וכושר ההמצאה, שימוש מושכל בידע חדש \ מיזוג מידע, למידה של תכנון וביצוע, פיתוח יכולת התבוננות ולקיחת השראה ממקורות חיצונייםקומפוזיציה ופיתוח ראייה מרחבית, עבודה על סובלנות והתמדה, לימוד מאי הצלחה והתמודדות עם תסכול עד להצלחה

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

צילום  הדרכה: זוהר אלעזר

האם אתם יכולים לדמיין כיצד היה העולם שלנו היה נראה ללא אור?

מתי גילו בני האדם לראשונה שהם יכולים להדפיס תמונות באמצעות אור השמש?

האם העלתם על דעתכם שגם הראש שלנו הוא סוג של מצלמה משוכללת? מה הקשר בין העין האנושית לבין צמצם של מצלמה?

.

.במפגשים שלנו נחקור את אור, נבנה מצלמות מחומרים שונים ואיתן נצלם ללא שימוש בחשמל, נכין בעצמינו תמונות ללא מצלמה, נלמד מהו דיוקן, נחקור וניצור דיוקן של עצמינו לאורך כל השנה. נפענח מה הקשר בין סיפור לתמונה ואיך אנחנו יכולים לספר סיפור בעזרת תמונות. בקורס הצילום נשלב בין משחק למחקר לצד פעילות של גיבוש קבוצתי ועבודה בזוגות. נלמד להכיר את החברים לקבוצה בעזרת המצלמה, ולהיפך- נכיר את המצלמה בעזרת החברים לקבוצה.

 חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

רפואה במאה ה – 21  הדרכה: יבגניה רוזנבלום

מהנדסים במקום רופאים? מכונות במקום תרופות? האם בעתיד הקרוב נוכל להחליף רופאים ברובוטים? תהליך שצובר תאוצה בשנים האחרונות, ובכלל, כיצד ייראה עולם הרפואה במאה ה- 21.

נלמד כיצד בעזרת טכנולוגיה ו”ראש גדול”, נולדו ההמצאות הגדולות בתחום הרפואי (קוצב לב, MRI, לב מלאכותי).

נראה כיצד הרפואה מצילה חיים ומשפרת איכות חיים דווקא בזכות המדעים הריאליים (פיסיקה, מתמטיקה, כימיה, הנדסה).

נלמד על מבנה ותפקוד גוף האדם, איך משבשות אותו מחלות שונות ואיך רופאים וחוקרים יכולים לתקן את הבעיות.

נכיר את תחום המכשור הרפואי המעניק לרופא יכולות שכמותן לא היו עד המאה הנוכחית.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

תכנות למתחילים בסקראצ’   הדרכהשוהם ויגיסר

בחוג  נעסוק ביסודות התכנות – מה היא בעצם תוכנת מחשב? מהו אלגוריתם? מהם תנאים? אלו סוגי לולאות שונות קיימים ומה השימוש שלהם? על נתונים ומשתנים, אירועים מסוגים שונים, מסרים בין אובייקטים ועוד.

את המושגים והמיומנויות השונות נכיר בחלקו הראשון של הקורס בעזרת בניית משחקים ותוכניות פשוטות בסביבה הגרפית של סקראץ’ המאפשרת חופש גדול ותכנות פרויקטים מורכבים ויחד עם זאת היא פשוטה מאוד לשימוש. בחלקו השני של הקורס נעסוק בפרויקטים שאתם תמציאו כאשר הדגש יהיה על היצירתיות והדמיון, חשיבות התכנון וכמובן היישום בסביבה של שיתוף פעולה עם חברינו לחוג.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות