מכון אריקה לנדאו

נוסד 1969

חוגים לילדי כיתה ד’

כיתה ד
ימי א’ ימי ב’ ימי ג’ ימי ד’ ימי ה’
16:00-17:30 תעלומות בלשים ומסתורין* תכנות למתחילים בסקראצ’* אלקטרוניקה משחקי חשיבה* רובוטיקה למתקדמים 2 wedo*
עיצוב מוצר* חושבים בתלת מימד תעלומות בעולם הטבע
העולם מצחיק אז…* אוריגאמטריה*
.
17:45-19:15 חדר בריחה* מרעיון להצגה אלקטרוניקה מתקדמים* גוף האדם בפעולה*
תעלומות בלשים ומסתורין* ידיים ירוקות* מדעי הטבע וטכנולוגיות מודרניות* תעלומות בעולם הטבע
יוצרים תאטרון תקשורת nlp רופאים לעתיד*
.

חזרה לרשימות החוגים לפי קבוצות גיל לחצו כאן

* מלא/סגור לרישום

.

החוגים:

אוריגאמטריה הדרכה:  לי-ים סידהי

אוריגאמי, בתרגום מיפנית, היא אומנות קיפולי הנייר. כלומר, יצירת צורה מנייר.

אבל מה זה באמת?

מתוך עולם הקיפולים נראה כמה רחוק אפשר להגיע רק עם נייר: ניגע בתחום הגיאומטריה, נבנה צורות תלת מימדיות ומבנים שונים, נגלה את המדע שמעבר לקיפולים, נבדוק בעזרת הנייר  אווירודינמיקה ונכיר את התרבויות השונות שכל קיפול מייצג ומביא עימו. ומי יודע, אולי אפילו נגיע לחלל

אז לכל מי שרוצה לחשוף סודות ולחקור עולמות דרך נייר – אני מזמין אתכם להצטרף אליי.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

אלקטרוניקה  הדרכה: פליקס חודק 

רוצים לדעת איך עובד המקרר בבית, המזגן, המחשב?

האם אלה ומכשירים חשמליים אחרים סביבנו מצייתים לאותם חוקים פיסיקליים ופועלים על פי אותם העקרונות?

בחוג שלנו נרכוש ידע ביסודות החשמל והאלקטרוניקה, נקדם את ההבנה והחשיבה הטכנית על מנת להבין כיצד פועלים מכשירים ונחפש פתרונות לאתגרים טכנולוגיים.

נעשה זאת באמצעות בנייה של מעגלים חשמליים בדגמים שונים, בשיתוף פעולה עם חברינו לקבוצה בחוג.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

אלקטרוניקה מתקדמים  הדרכה: פליקס חודק 

בקורס “אלקטרוניקה למתחילים” למדו הילדים את יסודות החשמל, שמם ומטרתם של רכיבים אלקטרוניים. הם למדו כיצד להרכיב מעגלים חשמליים, למצוא ולחסל את התקלות הפשוטות ביותר.

הקורס “אלקטרוניקה למתקדמים” כולל לימוד מעמיק יותר של התהליכים המתרחשים במעגל חשמלי. לימוד בנייה ומטרתם של מעגלים משולבים, גם שליטה ובקרה עליהם. היכרות עם פעולתם של אלמנטים לוגיים ומיקרופרוססורים. בניית מעגלים חשמליים ואבות טיפוס של מכשירים אלקטרוניים קיימים המבוססים על מיקרופרוססורים מעגלים משולבים. פיתוח ובנייה של מעגלים חשמליים הפשוטים ביותר על בסיס מאפיינים של רכיבים אלקטרוניים ונוסחאות וחוקים פיזיקליים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

גוף האדם בפעולה הדרכה: מאיה גומבוש

אם תמיד רציתם להבין כיצד פועלת המכונה יוצאת הדופן שנקראת גוף האדם, אם סקרן אתכם לדעת מה מבדיל כל אדם מהסובבים אותו ואם תרצו להעמיק וללמוד מגוון רחב של נושאים בביולוגיה ורפואה, אני מזמינה אתכם להצטרף אליי לקורס חווייתי ומרתק. בקורס נלמד ביחד על מערכות גוף האדם: מערכת הנשימה, מערכת ההובלה ומבנה הלב, מערכת החיסון, מערכת העצבים ועוד.

נתעמק במושגים בגנטיקה ותורשה של גנים מדור לדור, נלמד על מבנה ה- DNA ונחקור את מבנה התא האנושי ואפילו נלמד קצת אקולוגיה, נכיר את החיידקים והווירוסים השונים ונתנסה בחבישות שונות כחלק משיעור עזרה ראשונה.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

העולם מצחיק אז.. הדרכה: אופירה זילברשטיין

נו ברצינות, מה מצחיק אותנו? ולמה? מה זה טיימינג קומי? איך מספרים בדיחה? ומה זה פאנץ’? במה שונה ההומור שלך מההומור שלי?

בחוג נביא מצבים רגילים מחיי היום יום שלנו ונהפוך אותם למצחיקים, נגלה מצבים קומיים, משעשעים ומפתיעים מסביבנו. נספר בדיחות, נכתוב ביחד מערכונים ונעשה סטאנד אפ, נצחיק ונצחק.

נכיר סוגים שונים של הומור, ונצפה בקומיקאים ידועים ששינו את פני הקומדיה בארץ ובעולם.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

חדר בריחה  הדרכה: איגור רומננקו

בחוג הילדים ואני נצא למסע היכרות עם החידות הכי מאתגרות בעולם, אך אנו לא רק נפתור את החידות – אלא נפרק ונרכיב אותן מחדש!

אנו נכיר מתודות להרכבת חידות מסתוריות, נלמד את דרכם של פותרי תעלומות גדולים, למשל, הבלש הדגול שרלוק הולמס, והמפקח אלן גרנט אשר פתר תעלומה בת 300 שנה, ועוד רבים כמותם.

בחלקו השני של הקורס אנו נשלב את החידות והאתגרים עד לכדי תעלומה אחת גדולה ומסתורית, ונבנה חדר בריחה בעל סיפור ייחודי לכל קבוצה, ואז, ההורים הסבים והסבתות יאלצו להפוך לפותרי תעלומות בעצמם, וכך לחוות, ולו במעט, חלק מהמסע שלנו בקורס – ‘אמנות החידה’.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

חושבים בתלת מימד הדרכה: שלומי מרקוביץ ולביא זוהר

איך נוזל יכול להפוך לפלסטיק מוצק? מה זה אומר “להדפיס שוקולד”? האם אפשר להדפיס כל דבר בתלת מימד?

בחוג נלמד את כל מה שצריך לדעת על הדפסות תלת מימד, משלב הרעיון ועד ליצירת אובייקט מוחשי. נבין ביחד איך חושבים על רעיון טוב למוצר, איך מעבירים את הרעיון מהראש אל הדף ואיך יוצרים מודל תלת ממדי במחשב, באמצעות תוכנות תלת מימד מקצועיות. , .

נלמד על סוגים שונים של טכנולוגיות לייצור מונחה מחשב –  חיתוך לייזר, CNC והדפסות תלת מימד, ועל סוגי החומרים שמהם ניתן ליצור אובייקטים. נבין איך מדפסות תלת מימד עובדות, ואיזה סוגים שונים של מדפסות קיימות בעולם. נלמד מה זה אומר “להכין אובייקט להדפסה”, ולמה תמיד כדאי לקחת את הפיזיקה בחשבון…

במהלך החוג נתנסה בהדפסות של אובייקטים מפלסטיק שכל תלמיד יכין בעצמו, מתרגילים פשוטים ועד לפרוייקט מסכם שיביא לידי ביטוי את היצירתיות והידע שכל תלמיד רכש במהלך החוג. בסיום החוג נקיים תערוכה להורים ולחברים בה יוצגו התוצרים של כל תלמיד.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

ידיים ירוקות הדרכה :אדם שני

האם אתם מוכנים לצלול לעומקה של הממלכה החשובה ביותר על פני כדור הארץ ?

מה ההבדל בין חקלאות מודרנית לחקלאות ברת-קיימא (פרמקלצ’ר) ? אילו צמחים כדאי לשתול בתנאים הנתונים לנו ? כיצד לתקשר עם הצמחים שסביבנו ולהבין את צרכיהם ?

בחוג “ידיים ירוקות” נכיר לעומק את ממלכת הצמחים, נלמד אודות התהליכים הבוטניים המתרחשים סביבנו, נשים דגש על התנסות מעשית עשירה ופרקטית לצד למידה תיאורטית.

נלמד על מינים ומשפחות צמחים, נתנסה בהנבטה בתנאים שונים, בשכפול וריבוי צמחים בדרכים מגוונות, שתילה בערוגה לעומת שתילה במצע מנותק. נבנה יחד מערכות הידרופוניות (גידול צמחים במים ללא אדמה), נבין מה נחוץ לצמחים כדי לגדול ולהתפתח בצורה המיטבית עבורם, נחקור את יחסי הגומלין בין צמחים לסביבתם וליצורים חיים אחרים, נבין את המחזוריות של הממלכה הירוקה, נבצע תצפיות ומעקבים אחר תהליכים בוטניים שונים, נתנסה ונקבל כלים פרקטיים למלאכת החקלאות והגינון, נלמד את עקרונות המחקר המדעי וניישם אותם דרך פרויקטים מגוונים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

יוצרים תאטרון הדרכה: שנית יהודיין

עולם התיאטרון מורכב מהרבה אלמנטים: משחק, בימוי, תפאורה, תלבושות, כוריאוגרפיה,  טקסט ועוד.

בחוג “יוצרים תיאטרון” נחשוף את הילדים לתהליך יצירת היצירה הבימתית ונאפשר לילדים להיות כל היוצרים עצמם.

חווית היצירה הינה תהליך משותף, עבודת צוות בה ננסה למצוא ולהוציא את החוזקות של כל ילד וילדה: מכתיבת הטקסט ועד ניהול ההפקה, דרך כל מה שביניהם.

במהלך החוג ניקח כולנו יחד אחריות משותפת ומלאה על פרויקט היצירה אשר בסיומו ימצאו הילדים את עצמם עם נסיון לא רק על הבמה אלא גם מאחוריה.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

מדעי הטבע וטכנולוגיות מודרניות הדרכה: איגור קנטור

בחוג נצלול אל העולם המולקולרי. במהלך המפגשים אנו נלמד מהם תהליכים ביוכימיים, כיצד להשתמש בהם ואיך אלה פועלים; איזה פולימרים קיימים, כיצד מתנהג כל פולימר, ומה זה פולימר בכלל?

כמו כן אנו נעמיק בהיסטוריה האזורית ונכיר את הכימאים הדגולים ואת השיטות שלהם לחילוץ חומרים, ערבוב חומרים ויצירת חומרים חדשים. הקורס יתמקד בתהליכים ביוטכנולוגיים על מנת לקבל יכולות בכדי לשנות טעם או ריח של משקה לדוגמא, כיצד להכין מים מוגזים בתנאים ביתיים ועוד הרבה.

במהלך כל החוג נייחס חשיבות רבה לשיטות חילוץ, ערבוב וייצור מסורתיות מקומיות. למשל, כיצד ומדוע מכינים יין מרימון למרות שיין כידוע מכינים מענבים?

אם סקרנות בלבכם ואהבת החכמה מלווה אתכם במהלך היום אז זהו החוג בשבילכם, הצטרפו וגלו עולם חדש, מסקרן ומרתק, מעבר לכך קבלו את היכולות והידע על מנת לשלוט ברזי העולם הביוטכנולוגי!

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

מרעיון להצגה הדרכה: אופירה זילברשטיין

איך הצגה קורמת עור וגידים? מאיפה בעצם מתחילים ומתי יודעים שמסיימים ושההצגה מוכנה?

בחוג נתנסה  בתפקידים השונים בתיאטרון : כתיבה, ליהוק, בימוי, הפקה, ושיווק. נתחבר לעצמנו ונבין איזה רעיון אנחנו רוצים להביע בעצם?

נחשוב איך אנחנו רוצים לבטא את הרעיונות שלנו, נפתח עלילה שמעניינת אותנו, נבחר דמויות שיניעו את העלילה ניצור ונבנה תפאורה מותאמת ונצבע ברגש הנכון בעיננו.

נזמין קהל, נתרגש ונופיע! והכל בסדנת בזק של 12 מפגשים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

משחקי חשיבה  הדרכה: איגור רומננקו

מתי כדאי להיות ‘נץ’ ומתי ‘יונה’ ? באיזה אסטרטגיה כדאי לי להשתמש בכל מצב? האם כדאי לי לשתף פעולה או לשמור על כל הקלפים לעצמי?

נשחק בלוגיקה : ואיך מבחינים אם טיעון של חברנו הוא תקף או בטל?

איך משחקים ב’בורסה’? ואיזה ‘מניות’ כדאי לקנות ומתי?

בחוג נכיר את ‘תורת המשחקים’ ונדמה את ‘דילמת האסיר’ במגוון וריאציות. נרחיב את המושג ‘משחק’, נלמד מהם יסודות המשחק, ממה הוא מורכב, וניצור משחקים בעצמנו. נראה כיצד משחק יכול להתבטא בכל תחומי החיים, גם בפוליטיקה, סחר, אקטואליה ובעצם בכל מפגש, לכל מטרה, ובכל מקום.

החוג מעניק לילדים כלים פרקטיים לזיהוי ומיפוי של אתגרים בחיי היומיום. הילדים ייחשפו ויתנסו במשא ומתן, ילמדו להשתמש במגוון כלים של תורת הרטוריקה, וידעו ליישמם בחיים האמיתיים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

עיצוב מוצר הדרכה: אילת רולר

עיצוב הוא פתרון לבעיה. פתרון שימושי, אסתטי, חברתי.
תהליך העיצוב בונה את הפתרון דרך הבנת הבעיה לעומקה, מחקר, חשיבה יצירתית, ציור סקיצות ובניית מודלים, ניסוי וטעיה.
תהליך זה מהווה את הבסיס לפתרון כל בעיה, ומצייד את הילד.ה בכלים לחשיבה רחבה ופתוחה, שלוקחת בחשבון כמה שיותר משתנים ומשתמשת בדרכים שונות כדי להגיע לתוצאה – שמשתנה אף היא בהתאם לכישורים ולנטיות של כל מעצב.ת.

בחוג נלמד מהו עיצוב ומהו תהליך, נבחן מוצרים קיימים ונבין את התהליך העיצובי שהוביל ליצירתם ונכיר מעצבים ואת דרך חשיבתם.
נפתור בעיות עיצוביות שונות ונלמד להשתמש בחומרים שונים וכן בפלטפורמות דו ותלת מימד.

נעבוד ביחד ובנפרד כדי להבין את תהליך העיצוב וכיצד העבודה בצוות יוצרת אפשרויות שאינן קיימות בעבודה האישית.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

רובוטיקה למתקדמים Wedo 2  הדרכה:  פליקס חודק

אנו פותחים חוג רובוטיקה חדש שהינו חוג המשך לחוג וי.דו. 1.

נסיט את הוילון ונסתכל על החוג שלנו:  אילו דברים חדשים מחכים לילדים? אילו עוד סודות של יצירת מכונות חכמות הם יכולים לגלות בעצמם? וכיצד זה יכול להועיל בלימודים ובחיי היומיום?
בהבדל מהחוג הקודם בחוג הזה יהיה הרבה חופש. חופש המחשבה ומעוף של דמיון יצירתי המבוססים על הניסיון והידע הבסיסי שצברתם בקורס הקודם. כל היסודות של המכניקה והתכנות שהילדים ילמדו יפותחו עוד יותר דרך נושאים חינוכיים חדשים ואינספור דגמים חדשים של רובוטים שהם יצטרכו לבנות ולהפעיל. הקשר ההדוק בין תכנית הלימודים בבית הספר לחוג הרובוטיקה החדש יאפשר לתלמידים ערך מוסף וחיזוק למקצועות בית הספר כמו מתמטיקה, מדעים, קוד וכו’.
במסגרת הקורס יהיו לילדים מספר רב של מטלות ושאלות עליהן יצטרכו לחפש ולמצוא תשובות בעצמם, וכמובן שלא נשכח להדגיש שגם בחברה של מכונות ומנגנונים תמיד המקום הראשון בחשיבותו הוא של האנושות והאנושיות.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

רופאים לעתיד הדרכה:  פייגי אגלמן

ללמוד, לחקור ולגלות אודות עולם מאתגר ומרתק הקרוב אלינו יותר ממה שאנחנו חושבים.

בחוג רופאים לעתיד אנו מלווים את דור העתיד במסע לגילוי אודות גופנו ותפקודו.  החוג כולל תכנים ברפואה . במהלך החוג נחקור ונתעמק במערכות האנטומית והפיזיולוגיות בגוף האדם, נגלה את האיברים המרכיבים כל מערכת ונבין מהו הקשר בין מבנה איברי הגוף לתפקודם, נצלול לעולם המולקולרי לצורך הבנת תהליכי נשימה, פירוק שומנים, עיצבוב, תנועה ועוד.

מהו מסלול של רופא? כיצד נראו מכשירים רפואיים בעבר וכיצד נראים כיום? כיצד מערכות הגוף פעולות בשיתוף פעולה? כיצד איברי הגוף מותאמים לתפקידם?  מהו מכשיר האולטרסאונד? מהי עזרה ראשונה וכיצד יכולה להציל חיים?

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

תכנות למתחילים בסקראצ’  הדרכהשוהם ויגיסר

בחוג  נעסוק ביסודות התכנות – מה היא בעצם תוכנת מחשב? מהו אלגוריתם? מהם תנאים? אלו סוגי לולאות שונות קיימים ומה השימוש שלהם? על נתונים ומשתנים, אירועים מסוגים שונים, מסרים בין אובייקטים ועוד.

את המושגים והמיומנויות השונות נכיר בחלקו הראשון של הקורס בעזרת בניית משחקים ותוכניות פשוטות בסביבה הגרפית של סקראץ’ המאפשרת חופש גדול ותכנות פרויקטים מורכבים ויחד עם זאת היא פשוטה מאוד לשימוש. בחלקו השני של הקורס נעסוק בפרויקטים שאתם תמציאו כאשר הדגש יהיה על היצירתיות והדמיון, חשיבות התכנון וכמובן היישום בסביבה של שיתוף פעולה עם חברינו לחוג.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

תעלומות בלשים ומסתורין  איתי לוין

מהו תפקיד הבלש? האם ניתן לחקור האמת וכיצד ניתן לדעת אם משקרים לנו? האם קיימות רוחות רפאים? ומתי אפשר להסביר תופעות על טבעיות? איך אפשר לחשוף תיאוריות שקריות בעזרות עובדות? על שאלות אלו ואחרות ננסה לענות במהלך החוג בעזרת עקרונות של חשיבה ביקורתית.

העולם היום גדוש במידע, חלקו אמיתי וחלקו כוזב. כיצד אנחנו, המנסים להגיע לשורשה של האמת, יכולים להבחין בין מה שנכון וראוי לבין מה שאינו? בעזרת סיפורי מסתורין וכמה סיפורים אמיתיים מהעולם הילדים בחוג ינסו לפענח תעלומות ואפילו יצרו כמה משלהם. נלמד על אנשים כמו ג’יימס רנדי וארתור קונן דויל, נלמד כיצד מתפתחות קונספירציות וכיצד ניתן להפריח אותן בעזרת עובדות, נחקור את העל טבעי ומתי ראוי להפיק מסקנות בעצמנו, נעצור שוד במוזיאון ואפילו נציל את ראש העיר בעזרת כישורי הסקת המסקנות שרכשנו במהלך הסמסטר, ובסוף השנה נאתגר את ההורים בתעלומה מסתורית שהמצאנו בעצמנו בשבילם

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

תעלומות בעולם הטבע הדרכה: דורי סדן

בחוג ‘תעלומות בעולם הטבע’ נבחן סדרת תהליכים ותופעות בטבע ונתמקד בהשפעת האדם על הסביבה.

ניגע במארגי מזון, התפתחות אבולוציונית וביומימקרי.

נתנסה בכתיבה מדעית-יוצרת ונפגוש מנגנונים יוצאי-דופן בעולמות החי והצומח, ונכיר את מגוון השונות והיצירתיות בטבע.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

.

תקשורת NLP הדרכה: קרן רונן

בכוח המוח להתפתח ולצמוח. איך המידע נקלט מהסביבה ע״י החושים? האם יש לנו שליטה על אירוע שאנחנו חלק ממנו? האם אנחנו מגיעים למסקנות נכונות בעקבות אי הבנה שאנחנו חלק ממנה?  כששני ילדים רבים וכל אחד בטוח שהוא הצודק מגיע כלי עוצמתי שמציע דרך נוספת לפתרון הבעיה: חשיבה מחוץ לקופסא. שמו של הכלי הזה הוא nlp.

טוב, אז מה זה בכלל nlp? . זהו כלי פשוט ידידותי שברגע שלומדים איך להשתמש בו החיים משתנים מקצה לקצה. הוא נותן לנו את היכולת להסתכל על כל הסיטואציה מהצד ולפתור אותה – בחשיבה מחוץ לקופסא. הילד לומד לקחת אחריות ולפתור בעיות לרצון כל הצדדים.

בהשאלה מעולם הטבע: גם בחוקי הג’ונגל יש סדר אחד מהם הוא nlp שנמצא שם כדי לעזור לבעלי החיים. כששנים רבים מי יהיה מנהיג הלהקה, והם מגיעים לשלב עימות פיזי ביניהם,  זה שיודע שעומד להפסיד נשכב על הגב ו״אומר״ למנצח בשפת בעלי החיים הפסדתי. כאן נכנס למשחק ה nlp של בעולם הטבע. המנצח לא יפגע במפסיד אלא ייתן לו לקום וללכת. דרך נוספת לפתור משבר לטובת 2 הצדדים.

במסגרת הקורס ניישם את יתרונות nlp בדרך חווייתית יצירתית ומרתקת של סימולציות, משחקים, עבודות יצירה, כשהילדים הם המנהלים את אותן פעילויות: ומביאים לפתרון לטובת הצדדים המעורבים.

אז בואו ותהיו שותפים לבניית עולם טוב יותר, עולם של פשרות הבנות וקבלת האחר.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות