חוגים לילדי כיתה ג’
| כיתה ג’ | |||||
| ימי א’ | ימי ב’ | ימי ג’ | ימי ד’ | ימי ה’ | |
| 16:00-17:30 | קומיקס ואנימציה | פלאי הרפואה | מייקינג דיגיטלי | חכמים גדולים בכסף קטן | |
| *אוריגמי | *המדע שבי | ||||
| . | *מכחול עט ובמה | ||||
| 17:45-19:15 | תעלומות בלשים ומסתורין | * בום מדעי | * מסע בין מימדים | מוזה זזה | |
| מדע וטבע ומה שבינהם | בי”ס למרגלים מתחילים | מייקינג דיגיטלי | * כתיבה יוצרת | ||
| . | |||||
לחזרה לרשימות החוגים לפי קבוצות גיל לחצו כאן
* חוג סגור/לא יפתח
.
החוגים:
אוריגמי הדרכה: יהונתן מויזה
הכרת סודות האוריגאמי פיענוח הוראות קיפול בשפות שונות, יצירה דגמים תלת ממדים ובעלי חיים, כלים לפיתוח יצירות מאוריגאמי.
החוג מפתח אצל הילדים/ות יכולות מתמטיות בסדר גבוה
ופיתוח יצירתיות.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
בית ספר למרגלים מתחילים הדרכה: דורון רוזנבלט
מכון במרכז הארץ מגייס מרגלים למשימות חסויות ביותר. מבחן כניסה ראשון: האם מותר לגנוב? מותר לשקר? מה לא?!
למרגלים מותר גם לגנוב וגם לשקר כדי להשיג מידע חשוב עבור המדינה שלהם, אבל כשהם חוזרים הביתה מהעבודה למשפחה שלהם הם חוזרים להיות אנשים ישרים ורגילים. נשמע מסובך?
בסדנת הריגול נלמד לשנות נקודות מבט ולעבור בין העולם האמיתי לעולם הריגול, נשמע סיפורים על ריגול ומרגלים, נבנה זהויות ונעביר מסרים מוצפנים. על מה שנעשה בחוג לא תוכלו לספר לאף אחד, מסוגלים?
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
.
בום מדעי הדרכה: מעיין לוין
חוג לילדים סקרנים שרוצים לגלות איך העולם עובד.
במהלך החוג, הילדים ייחשפו לנושאים מגוונים, כמו תהליכים שונים שקורים בטבע, תכונות של חומרים והתגובות ביניהם.
כל מפגש יתמקד בנושא מדעי שונה ויחווה דרך ניסוי מעשי ופעילות יצירתית, קבוצתית וחוויתית.
הילדים יצאו עם ידע בסיסי בעולם המדע, מיומנויות חקר, ביטחון ביכולותיהם לשאול שאלות ולגלות פתרונות, ובעיקר – אהבה גדולה למדע!
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
..
המדע שבי הדרכה: יונתן יעקובי
אתם אוהבים מדעים? רוצים לדעת איך הגוף שלכם עובד?
בחוג “המדע שבי” –נצלול למסע מרתק לתוך גוף האדם ונגלה את עולם המדע כפי שהוא משתקף בתוכנו! נכיר מקרוב ולעומק את הגוף שלנו.
החוג שואף לחשוף בפני הילדים עקרונות מדעיים – פיזיקליים, ביולוגיים וכימיים דרך הפיזיולוגיה של גוף האדם, לחבר את הילדים לעולם המדע באופן חוויתי אינטראקטיבי ומהנה, מבלי לאבד את ההבנה של התהליכים הנלמדים, באופן שיעשיר אותם גם מבחינה חווייתית וגם ירחיב את אופקי הידע שלהם בתחומי המדע הרחבים בהם החוג נוגע.
נלמד על החושים שלנו, נבין איך אנחנו שומעים, רואים, מריחים וטועמים, ונפתור עוד תעלומות של החיים. למשל, איך המוח שלנו “עובד”, מה קורה כשאנחנו ישנים, מה נותן לנו אנרגיה, איך בדיוק אנחנו זוכרים, ועוד…
את הנושאים השונים נבחן מכמה נקודות מבט בין אם ברמה התיאורטית לשם העמקת הידע, ובין רמות אחרות, כמו שיח משותף על הנושא, פעילויות אינטראקטיביות כדוגמת ניסויים קבוצתיים, משחקים חברתיים, שבאים להמחיש רעיון מדעי, שאלות מחקר, חקר ברמה האישית, יצירה וביטוי אישי, דרכם נגלה תגליות מפתיעות על עצמנו וגופנו.
החוג יגביר אצל הילדים את תחושת החיבור לעצמם, יפתח סקרנות מדעית וחשיבה ביקורתית על דברים שרובנו ביום יום מתייחסים אליהם כטריוויאליים. כל שיעור יהיה עבורנו הרפתקה מדעית חדשה – עם הרבה חוויות בדרך!
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
..
חכמים גדולים בכסף קטן הדרכה: צביקה בקשי
מהי צרכנות נבונה? האם כדאי להכין רשימת קניות? מה ההבדל בין “סחורה” ו”שרות”? מהי עסקת מכר מרחוק? אלו מוצרים אפשר לקנות בעסקת מכר מרחוק? מהו החוק להגנת הצרכן? מהם הזכויות שלנו כצרכנים? מדוע חשוב להשוות מחירים זה לזה? כיצד משווים מחירים זה לזה? כיצד להכין שלט פרסומי? מדוע חשוב לשים לב לאותיות הקטנות בפרסומות? ועוד… כיצד לתכנן את חנות האינטרנט הראשונה שלי? מהי פרסומת? אלו תכסיסים שונים ומשונים יש בפרסומות? מה הקשר בין חיסכון לזמן? כיצד לתכנן מהלכים שיובילו לחיסכון ולרווחיות?
תכנית לימודים זאת מאפשרת כניסה נחוצה, אך “רכה” אל עולם הכלכלה, ומשלבת פעילויות תוכן, יצירה, התנסות ומשחקים להעשרת ידע הלומדים. התוכנית מלווה במצגות חווייתיות, אשר כוללות אנימציה מתקדמת, קריינות משעשעת, אתגרי חשיבה, חידות ומשחקים. התוכנית משלבת משחקי אסטרטגיה וטקטיקה להעשרת ידע הלומדים: משחקי לוח, משחקי כרטיסים, ואפליקציות אשר פותחו במיוחד לתוכנית זאת.
זו חווית לימודים גם מעבר לתחום הפיננסי, אשר משלבת ערכים לחיים, מתמטיקה, מדעים, יהדות ונושאים נוספים, והכל מוטמע בה בצורה מסקרנת ויצירתית בתחום הפיננסי לענפיו השונים.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
…
כתיבה יוצרת הדרכה: אור ענבר
מה הופך רעיון קטן לסיפור גדול? איך אפשר ליצור עלילה שיש בה גם רגעים מצחיקים וגם כאלה שמרגשים ומפתיעים? ואיך כל סיפור מקבל את ה”זנב” שלו – אותו חוט מקשר או סיום בלתי נשכח?
בחוג נגלה את התשובות דרך משחקי דמיון, כתיבה אישית וקבוצתית, ואתגרי יצירה שיפתחו לא רק את הכתיבה – אלא גם את המחשבה, הסקרנות והלב.
איך תרצו שהסיפור שלכם/ן ייראה? הוא יכול להיות מצמרר כמו סיפור אימה, קסום כמו פנטזיה, מסעיר כמו הרפתקה, מותח כמו סיפור בלשי – או כל שילוב אחר שיעלה בדמיון. כאן מותר, ואפילו רצוי, לתת למילים ללכת לכל מקום שתרצו.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
..
מדע וטבע ומה שבינהם – מיומנו של צלם הדרכה: עינב ברזני
נתחיל מבראשית ונכיר מקרוב איך נבנה הטבע בכוכב שלנו, אור השמש מתורגם לחיים הבונים מארג עדין ושברירי בין יצרנים לצרכנים, נלמד על מארג המזון, מה קורה אם שכבה במארג חסרה, כיצד היא משפיעה על הטבע סביבנו. נלמד על טורפי העל, נצפה במשפחת המלוכה בשמורות הספארי באפריקה, נדון בהבדלים בין זאבים שועלים ותנים, נלמד כיצד זאבים מסוגלים להזיז נהרות ממסלולם. נכיר את השיאנים של עולם החי, מיהו בעל החיים האמיץ בעולם? כמה חכמה הציפור הגדולה בעולם? איך נראה הקוף הקטן בעולם? נדבר גם על דינוזאורים, על כריש הענק מגלודון, על דובוני מים, על הרעשנים ביותר ועל אלה שעוברים בקלילות את גיל 120. נאט את הקצב כדי “להדביק” את הוייב של העצלנים במרכז אמריקה, נלמד על אורח חייהם בין ענפי העצים, נכיר את המושג זמן תגובה ונלמד לחשב את זמן התגובה שלנו באמצעות ניסוי.
נטפס לפסגות הגבוהות בשבע היבשות, איך מטפסים על ההרים הגבוהים בעולם? איך מתמודדים עם ירידת הטמפרטורה והידלדלות החמצן בגובה? נצלול לחלקו התחתון של המדחום – מתחת לאפס, נלמד איך חיים בטמפרטורות קיצוניות שכאלה, איך נראות תחנות מחקר באנטרקטיקה? נצפה בחיים בלפלנד, אלסקה וגם בצפון רוסיה. איך בונים טירות קרח? כיצד ישנים באיגלו? איך סוללים כבישים מהירים על האוקיינוס הקפוא? נצטרף למסע על שוברת קרח. נלמד כיצד מתפתחים גבישי קרח בעלי שישה קודקודים ונערוך ניסויים בחומרים מבודדים. ניכנס היישר לעין הסערה ונלמד מהן סופות הוריקן, טורנדו, טייפון, מהו שרב ומהו חמסין, כיצד נוצר צונאמי ומה בדיוק מתרחש במשולש ברמודה. נכיר מושגים מדעיים רבים מנפלאות הטבע, מהו הבזק ירוק? איך נוצרת קשת ומדוע מתרחשת רק בכדור הארץ (ולא בשאר כוכבי הלכת) נצפה בעמודי שמש, נכיר את סנל, וניוטון ונתנסה בשבירה ונפיצה של קרני אור. בהנחייתו של עינב ברזני. מתאים לילדים סקרנים המתעניינים במדעי הטבע ובעלי החיים.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
.
מוזה זזה הדרכה נגה אלגום
במוזה-זזה כל שיעור הוא סוג של הפתעה / יחדיו מעופפים מהשראה להשארה.
ממציאים וכותבים, מציירים ומצלמים / מפסלים ומשחקים, מזמרים ומביימים.
בצוותים, בזוגות, במשימה פרטית / משלבים שלל תחומים בחשיבה יצירתית.
ביולוגיה וספרות, פילוסופיה והיסטוריה / מדעי המדינה, אמנות ופסיכולוגיה.
נלמד איך תורם הפרעוש לכדורסל / ואיך איים צפים הופכים ים לחשמל.
נחקור מפלצות שאיש עוד לא מצא / נקים בפסח בבית-לחם – “אוהלי מצה”,
נעזור לשמח עם חיוך מלאכותי / נלמד מה הקופים עושים בלחץ חברתי.
איך הפך הפלסטיק לאסון גלובאלי / ואיזה מהפך הנהיגו 2 ילדות בבאלי.
ניווכח שכדאי להיות אופטימיים תמיד, ושלומר היפופוטומונסטרוססקוו’יפדאליופוביה זה לא כזה מפחיד.
במוזה-זזה נגלה ניצוץ בכל דבר / ונראה שיחד …. אין דבר שE F
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
.
מייקינג דיגיטלי: תכנות פוגש יצירה הדרכה: רונית אלדובי
חוג בינתחומי שמפגיש יצירה, עבודה בידיים, חשיבה על אסתטיקה ועיצוב עם רעיונות מתחום מדעי המחשב וקצת תכנות.
התוצאה: מוצרים דיגיטליים מעוצבים שעובדים.
נתחיל באתגרי עיצוב –
איזה אביזר נתכנן כדי לעודד דג זהב? איזה כלי נמציא כדי לאסוף אוכמניות מהגדה השניה של הנהר?
נמשיך לברר – מהו עיצוב מוצר? מה תפקיד המעצב.ת? מהי חוויית משתמש? איך מתכננים מוצר דיגיטלי? איך מעצבים אייקונים וסמלים?
נחקור באמצעות משחק רעיונות מעולמות המיחשוב – אלגוריתמים, אינטראקטיביות, קלט ופלט, משתנים ותנאים.
נעבוד עם המיקרוביט – מיני מחשב בגודל של 3X5 ס”מ שיש בו לחצנים, חיישנים, מסך לדים, רמקול ומיקרופון ועוד. נלמד לתכנת אותו בשביל הצרכים שלנו.
נעצב וניצור לעצמנו – בעבודת יד ובחומרים נעימים – מוצרים דיגיטלים: תג שם בצורת חיה אהובה, קוביית פלא שמציגה מידע משתנה, מד צעדים מעוצב שמחשב את המרחק שהלכנו, והפתעות נוספות.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
.
מכחול, עט ובמה הדרכה: אור ענבר
מה אנחנו מרגישים כשאנחנו רואים יצירת אמנות? האם היא מעציבה או מצחיקה אותנו, או אולי מפחידה? האם היא מעוררת בנו משהו לא נעים או התפעלות?
בחוג ניפגש עם כמה מיצירות המופת של האמנים הגדולים: דה וינצ’י, גויה, רנואר, ואן גוך, הופר ועוד. נכיר לעומק את סיפור חייהם של האמנים, ומה הוביל אותם ליצור את היצירות הגדולות שלהם.
נבדוק אלו רגשות היצירות האלה מעוררות בנו, ומדוע הן מיוחדות כל כך. ולכל אורך החוג גם נעסוק ביצירה בהשראת יצירות אלה – נצייר, נצלם, נכתוב סיפורים ונציג הצגות.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
.
מסע בין מימדים הדרכה: אפרת ניר
האם לצל יש נפח? כיצד ניתן להפוך קו דו ממדי לצורה בעלת עומק? איך נראה העולם מנקודת מבטו של דף נייר? כמה מימדים יש ליקום והאם ניתן לעבור ביניהם?
במסע שלנו נשוטט בין המימדים. באמצעות הבנת המעבר מעולם דו מימדי לעולם תלת מימדי, נחשף לנקודות מבט שונות להתבונן על העולם ונגלה את הדרך הייחודית של כל אחד מאיתנו להפוך מחשבה ליצירה.
דרך התבוננות, אילתור ועשייה נפתח גמישות מחשבתית שתוביל אותנו לממדים מפתיעים: נלמד איך אותה צורה יכולה להיות בו זמנית אחרת לחלוטין, כיצד אובייקט מוכר נראה זר כשמתבוננים בו מזוויות אחרות, ואיך אפשר להפוך מגבלה להזדמנות.
בשיעורים: נשחק עם צל ואור, נמציא מעברים סודיים, נבנה מבנים בלתי אפשריים ונשכלל את כושר ההמצאה שלנו. דרך תנועה מתמדת בין עבודה אישית לעבודה בקבוצות קטנות נפתח את היכולת להקשיב לרעיונות של אחרים ולהתמודד עם אי-ודאות. יחד נגלה שהגבולות בין המימדים, כמו הגבולות של היכולות שלנו, גמישים הרבה יותר ממה שחשבנו.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
…
פלאי הרפואה הדרכה : מיקי אקשטיין
בחוג פלאי הרפואה הילדים יטעמו מנושאים שונים מעולם הרפואה, תוך חשיבה, חקר וצבירת ידע על המכונה המופלאה – גוף האדם.
הנושאים בחוג אינם נלמדים בבית הספר: רפואת תעופה וחלל, מחלות שינה, מחלות נדירות מאוד, הכרת רופאים משכמם ומעלה שהצילו מיליארדי בני-אדם (גם אחרי מותם) ועוד.
נתרגל בדיקות רפואיות שונות, כגון דופק ולחץ דם, יתרגלו חבישות שונות ועוד טיפולי עזרה ראשונה.
בשיעורי החידה הרפואית הילדים יקבלו נתונים רפואיים של חולה ויצטרכו לחקור באיזו מחלה מדובר. הילדים יערכו ניסויים שונים, כגון זריעת חיידקים בצלחות פטרי, יפתרו תפזורות, תשבצים, חידות ושאלות טריוויה ויסגרו מעגלי למידה בעזרת משחקי Kahoot.
נפענח צילומי רנטגן של מצבים ומחלות שונות, ומהצילומים נלמד על חולי אבל גם על הבריא.
הפעילות בחוג מעוררת ומפתחת חשיבה וסקרנות, וגם מעלה את המודעות לחשיבות אורח חיים בריא. הידע הנצבר יכול גם לעזור לילדים במצבי חירום (עזרה ראשונה).
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
.
קומיקס ואנימציה הדרכה : ניר מולד
הקומיקס והאנימציה הינם שני תחומי אמנות העוסקים ביצירת סיפור מצויר, אולם למרות זאת קיימים הבדלים רבים ביניהם. במהלך הקורס ילמדו התלמידים כיצד מציירים סיפור קומיקס וכיצד יוצרים סרטוני אנימציה, תוך התנסות מעשית בציור קומיקס וקריקטורות, פיתוח היכולת הקומית של כל תלמיד, וצילום סרטוני אנימציה בטכניקות שונות ומשונות.
בחלק הראשון של הקורס, ילמדו התלמידים את יסודות שפת הקומיקס: בלוני דיבור, עיצוב ואיפיון דמות מצויירת, פעלולי קול והבעות פנים שונות, תוך שילוב טקסט ותמונה, ציור קריקטורות, איפיון דמות מצויירת ועיבוד סיפור לקומיקס.
בשלב הבא נעסוק בהומור: התלמידים ילמדו כיצד להמציא בדיחות ויזואליות מצחיקות וישפרו את כישוריהם הקומיים בעזרת תרגילי הומור מיוחדים.
בחלקו השני של הקורס, נעסוק באנימציה, נצלם סרטוני אנימציה קצרים באנימציית סטופ- מושן ובאנימציה קלאסית, תוך שימוש בטכניקות שונות: פלסטלינה, קאט-אאוט, ציורים, דמויות חיות ועוד. הילדים יעבדו על אייפדים, יכירו מגוון אפליקציות אנימציה ויפיקו קליפ מסרטוניהם.
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
.
תעלומות בלשים ומסתורין הדרכה : איתי לוין
מהו תפקיד הבלש? האם ניתן לחקור האמת וכיצד ניתן לדעת אם משקרים לנו? האם קיימות רוחות רפאים? ומתי אפשר להסביר תופעות על טבעיות? איך אפשר לחשוף תיאוריות שקריות בעזרות עובדות? על שאלות אלו ואחרות ננסה לענות במהלך החוג בעזרת עקרונות של חשיבה ביקורתית.
העולם היום גדוש במידע, חלקו אמיתי וחלקו כוזב. כיצד אנחנו, המנסים להגיע לשורשה של האמת, יכולים להבחין בין מה שנכון וראוי לבין מה שאינו? בעזרת סיפורי מסתורין וכמה סיפורים אמיתיים מהעולם הילדים בחוג ינסו לפענח תעלומות ואפילו יצרו כמה משלהם. נלמד על אנשים כמו ג’יימס רנדי וארתור קונן דויל, נלמד כיצד מתפתחות קונספירציות וכיצד ניתן להפריח אותן בעזרת עובדות, נחקור את העל טבעי ומתי ראוי להפיק מסקנות בעצמנו, נעצור שוד במוזיאון ואפילו נציל את ראש העיר בעזרת כישורי הסקת המסקנות שרכשנו במהלך הסמסטר, ובסוף השנה נאתגר את ההורים בתעלומה מסתורית שהמצאנו בעצמנו בשבילם
חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות
.