פעילויות עם הילדים בבית
ריכזנו עבורכם פעילויות שמדריכי המכון כתבו עבורכם, וכן קישורים לפעילויות מגוונות באינטרנט לחומרים שמצאנו מתאימים עבורכם.
תהנו ונתראה בקרוב !!
.
יצירת קלף כח מיוחד (לכיתות ב’-ג’) ותודה למדריך שלנו מרסלו אפשטיין על הפעילות
חישבו על סמל / סימן / בעל-חיים שיכול להעניק לכם כוח בתקופה זו.
למשל: אני מחפש/ת בתקופת ההסגר בבית הרבה כוח כדי להתמודד עם המצב. אצור לעצמי קלף כוח של אריה – בעל-חיים עם עוצמה וכוח.
השאלה היא: למה אתה או את זקוקים כרגע כדי להצליח להתמודד עם התקופה הזו?
התשובה היא: מה יוכל להעניק לי את הדבר הזה ואת הכוח להתמודד עם האתגר?
צרו ציור פשוט ביותר לאותו סימן של כוח מיוחד לו אתם זקוקים או זקוקות עכשיו. לאחר-מכן :
צפו בסרטון הקצר שמסביר כיצד ניתן להפוך ציור פשוט לצללית גדולה באופן קל ופשוט לביצוע.
מה צריך? כוס חד-פעמית לשתיה חמה, גומיה , ניילון נצמד, טוש ארטליין שחור, פנס (אלומת אור אחת ולא נורות לד קטנות – זה לא יעבוד ככה)
כעת יש לכם אלומת אור שמאירה בחושך ומזכירה לכם את הכוח שלכם להתמודד עם המצב!
אפשר כמובן ליצור קלף כוח או קמיע בכל דרך אחרת שתרצו –
- יצירת ציור על קרטון שניתן לחבר לחוט ולענוד על הצוואר בשעת הצורך
- ציור על אבן חלקה שיכולה להיות בכיס ולהגן עליכם.
- יצירת חפץ מכל חומר שיש ברשותכם להציבו על המדף.
תהנו!! –
זיכרון חיובי- מחשבה טובה (לכיתות ב’-ג’)
ותודה למדריך שלנו מרסלו אפשטיין על הפעילות
מצאו חפץ שנמצא בבית ומעורר בכם זיכרון טוב וחיובי.
כעת ציירו ציור בעקבות אותו זיכרון חיובי.
שימו-לב כיצד המחשבה הטובה של זיכרון נעים והציור בעקבותיו מיד משפרת את מצב הרוח!
תהנו!! –
המסע המופלא – החידה השלישית.(לכיתות ג’-ד’)
ותודה למדריך שלנו איגור רומננקו על הפעילות
קישור לחידה תהנו!!
–
המסע המופלא – החידה השניה(לכיתות ג’-ד’)
ותודה למדריך שלנו איגור רומננקו על הפעילות
קישור לחידה תהנו!
–
המסע המופלא – חידת התחלה(לכיתות ג’-ד’)
תודה למדריך שלנו איגור רומננקו על הפעילות
קישור לחידה תהנו!
–
הרפתקה מדעית בחלל (לכיתות ב’-ו’)
ותודה למדריכה שלנו חוה לביא על הפעילות .
מצורפת המצגת .
קישור למצגת (חשוב, יש להוריד את המצגת ולפתוח אותה ב power point)ובנימה אישית: אשמח לקבל את התשובות, צילומי שיגור המעבורת כמו גם דיווח מה שלומכם? איך אתם מעבירים את הימים שלכם בצל הקורונה במייל yahavlaviewalla.co.il או בטלפון. המספר הסודי שלי נמצא במצגת..
תהנו!
–
פרוייקט ” האח הגדול” הירגזי (לילדי כיתה א – כתה ד)
ותודה למדריך שלנו עינב ברזני על הפעילות וההדגמות
מיהו הירגזי ?
הירגזי הוא מין של ציפור שיר, השוכנת בחורשות וגנים. הוא נע בזריזות ומלקט חרקים. הירגזי מקנן פעמיים בשנה, בכל קינון מטילה הנקבה 2-10 ביצים. הנקבה בונה את הקן, הזכר מצייץ ומזמר לעודד אותה בבניה. הוא מקנן בנקרות ובחורים ומקבל ברצון גם תיבות קינון מלאכותיות. גודלו קטן יותר מזה של ציפור דרור. מזונו של הירגזי, בעיקר פרפרים וחיפושיות, על גלגוליהם השונים וגם עכבישים. החיפוש אחר החרקים בחורף, הוא אקטיבי מאוד מצדו של הירגזי אשר מרבה לחטט ולנקר בקליפות עצים, בענפים ובין עלים יבשים. אז הוא גם נצפה פעמים רבות כשהוא תלוי במהופך, בוחן ובודק את הסביבה מכל זווית אפשרית.
למה רציתי שיקנן אצלי בגינה
הירגזי אוכל מזיקים בגינה, עצי פרי סובלים ממזיק בשם כנימה, בעונת קינון, הירגזי מסוגל לאכול עד 70 ק”ג כנימות עץ, זו הדברה ביולוגית מצוינת.
איך גרמתי לירגזי להגיע:
ירגזי כאמור מקנן בנקרות, חורים ואפילו בתוך צינורות חלודים, יש להניח תיבות קינון בגובה של כ 1.5 מטר, מוטב להניח שתי תיבות, שהירגזי יוכלו לבחור איזה מהן מתאימה להן יותר. חשוב להקפיד על קוטר חור של 30 מ”מ, אחרת ציפור גדולה יותר תבחר בתיבה לקינון. יש לכוון את פתח התיבה בכיוון צפון מזרח.
לאחר שבחר את התיבה, בערך בחודש אוקטובר, הוא יצייץ ויכריז על החלקה כשלו, בחודש פברואר יתחיל לבנות את הקן. הנקב תטיל ביצים, תסתיר אותן בקן, ותתחיל לדגור רק לאחר שסיימה את ההטלה, זאת על מנת לדגור משך זמן זהה על כל הביצים.
מה צפוי:
ב 24 בפברואר ראיתי שהקן מוכן (בשנה שעברה זה היה ב 26 בפברואר…), ב 8 במרץ נחשפו 6 ביצים, ומשום מה לאחר כמה ימים גיליתי שישנה ביצה שביעית. כ 12 ימים עוברים מתחילת דגירה ועד בקיעת הביצים. 6 ביצים בקעו ב 21 במרץ, הביצה השביעית בקעה ב 22 במרץ.
הגוזלים הבוקעים מביצה ערומים מנוצות, עיניהם סגורות, הוריהם יאכילו אותם, עד שיצמיחו נוצות, וכנפיים. תוך שלושה שבועות הגוזלים הקטנים יראו כמו הוריהם, ינפנפו בכנפיהם ויפרחו מהתיבה. הם לא יחזרו לקן, אך הוריהם ימשיכו להאכיל אותם, והם ימשיכו להסתובב בגינתי עוד מספר שבועות.
אם אפנה את הקן מהתיבה, יש סיכוי שהם יחזרו לקנן שוב, כשבוע לאחר פריחת הגוזלים בחודש אפריל. (כך היה בשנה שעברה)
סרטון1: הסבר על תיבת הקינון, ופרויקט הצילום
סרטון2: המצלמות ותיבת הקינון
סרטון3: התקנת הגג עם אמצעי הצילום על התיבה
סרטון4: הנקבה חזרה לדגור אחרי התקנת המצלמות
סרטון5: צילומי ירגזי מחוץ לתיבה
סרטון6: 5 דקות סרטון קיטועי זמן
סרטון7: בני הזוג מעבירים אוכל לגוזלים
סרטון8: שבע פיות פעורים מחכים לאוכל
אני אמשיך לעדכן, סרטון בכל יום. ומקווה בסוף, להכין סרטון קיטועי זמן של שלושה שבועות בכמה דקות
–
מסע בזמן (לכיתות ג’-ד’)
ותודה למדריך שלנו איגור רומננקו על הפעילות והחידות
מצורפת המצגת .
קישור למצגת (חשוב, יש להוריד את המצגת ולפתוח אותה ב power point)
תהנו!
– הכנת צבעים טבעיים משאריות ומצאי סביבתי (לכל הגילאים)
ותודה למדריך שלנו תומר אשכנזי על הפעילות
מצורפת המצגת . זוהי פעילות שאני מאוד אוהב להכנת צבעים טבעיים משאריות ומצאי סביבתי.
קישור למצגת (חשוב, יש להוריד את המצגת ולפתוח אותה ב power point)
ממליץ לילדים לצלם את התהליך והתוצרים . את התצלומים הצבעוניים נוכל להעלות לאתר.
תהנו! –
פעילות יצירתית בחיק המשפחה (לכל הגילאים)
ותודה למדריכה שלנו עדיה גודלבסקי על הפעילות
שלבי הפעילות:
<> בחרו ביחד נושא אחד שמעניין אתכם. כל נושא שתרצו, משהו שדיברתם עליו בארוחה, נושא שבסדר היום, רגשות, זמן, עצים, בע”ח, שמירת טבע, מסכים, ספורט, תנועה, שתוף פעולה, מוזיקה …
<> אחרי שנבחר הנושא, כל אחת ואחד מבני המשפחה חושב ובוחר איזה פעילות הוא ינחה, סביב הנושא שנבחר. תנו לעצמכם כמה ימים להכין ולהתכונן להנחיית הפעילות.
<> הפעילויות יכולות להיות כל דבר מלמד ומהנה שתרצו, בתנאי שיהיה קשור לנושא הנבחר כמו, פעילות של משחקים, חידות, ציור, פיסול, בישול, ניסוי מדעי, מצגת, סיפור, סרט….
<> זמן הנחיית הפעילויות לבחירתכם :
להחליט מראש על יום ושעה שבה תעבירו את כל הפעילויות, או לחלק את הפעילות לכל ימיי השבוע, כלומר כל יום בשעה קבועה מישהו אחר מהמשפחה מנחה את הפעילות שלו. או להחליט על מהלך של כמה שבועות, כך שביום ראשון של כל שבוע חדש, אתם בוחרים נושא חדש ובסוף השבוע מועברות הפעילויות.
אם יש קושי ביצירת סדר הפעילויות, אפשר לעשות הגרלה מי יהיה ראשון, שני וכן הלאה..
…כל משפחה בקונסטלציה שלה, לפי זמנה ורצונה …
למשל, הנושא הוא “בית”:
שירה מכינה ‘חפש את המטמון’ ברחבי חדרי הבית.
דרור משמיע את השיר “אוהב להיות בבית” ושואל חידות על השיר.
יובל נותן משימה ליצור משחק כדור שמיועד לסלון, מבלי לשבור שום דבר.
הדס מרצה בעזרת מצגת, על בתים של בעלי חיים ואחר כך, כל אחד ממציא חיה דמיונית ובונה או מצייר את הבית שלה.
אבא מלמד איך עושים עוגה בצורת בית, כל אחד מהילדים מקבל משימה בהכנת העוגה.
אמא מלמדת תרגילי התעמלות עם חפצים ביתיים. ( וחומי, הכלב, מנחה פעילות במרפסת או בגינה הבית, עם כדור הגומי שלו 🙂
תהנו!
–
הילדה החכמה ומאה עשרים החדרים (לילדי גן חובה – כיתה א בהקראה של ההורים)
ותודה למדריך שלנו איגור רומננקו על הפעילות והחידות
סיפור עם מספר חידות. מומלץ לפתור את החידות תוך כדי הקראת הסיפור.
קישור למצגת האינטרקטיבית. (חשוב, יש להוריד את המצגת ולפתוח אותה ב power point כדי שהקישורים ייפתחו)
תהנו!
–
בואו נבדוק מהו מרכז כובד ? (כיתות א’-ג’)
ותודה למדריך שלנו עינב ברזני על הפעילות וההדגמות
לכל חפץ יש מרכז כובד, נקודה שהיא בעצם מרכז המסה של החפץ. בגוף האדם, למשל, מרכז הכובד נמצא בערך באזור הבטן בטבור- שם מרוכזת מסת הגוף. לכל חפץ יש גם בסיס או נקודת עגינה. בגוף האדם נקודת הבסיס היא הרגליים.
גוף יהיה בשיווי משקל אם מרכז הכובד נמצא בקו ישר מעל או מתחת לבסיסו. אצל בני אדם, למשל, הבטן היא בדיוק מעל הרגליים, ולכן אנחנו לא נופלים.
ניסוי1: מציאת מרכז כובד בצורה סימטרית – סרגל (מצורף סרטון1 )
ניסוי2: מציאת מרכז כובד בצורה לא סימטרית – מטאטא (מצורף סרטון2)
ניסוי3: מרכז כובד ושיווי משקל בגוף האדם (מצורף סרטון3)
ננסה להדגים את החוק: לעמוד על רגל אחת. נסו להזיז את הגוף ואת הבטן לכל הכיוונים בזמן שאתם עומדים על רגל אחת. למה לדעתכם אתם עושים תנועות מוזרות עם הידיים והרגליים כדי לא ליפול?
תשובה: כשעומדים על רגל אחת, הבסיס (הרגל האחת) כבר לא בדיוק תחת מרכז הכובד (הטבור), לכן אנו משנים את התנוחה והצורה שלנו בעזרת תנועות ידיים ורגליים. כך אנו מצליחים לפלג את המסה בצורה שונה מעל רגל אחת.
ניסוי4: מתי אי אפשר לעמוד על רגל אחת ?
כשעומדים זקופים, המוח שלנו מקפיד לשמור תמיד את נקודת מרכז המסה שלנו בדיוק במאונך מעל הרגליים וכך מונע מאתנו ליפול. כאשר עומדים על רגל אחת, אנו מטים אוטומטית את הגוף מעט הצידה כדי לגרום למרכז המסה להיות מעל הרגל הנותרת, כך איננו נופלים.
אבל אם נצמיד את הרגל והכתף לקיר, לא נוכל להטות את הגוף באותה צורה (הקיר יפריע לנו), לכן מרכז הכובד יישאר ללא תמיכה. נסו בעצמכם. מישהו הצליח ?
ניסוי5: להעמיד סביבון על הראש (מצורף סרטון 4)
למה הסביבון לא נופל ?
כשחיברנו על הסביבון משקולות משני הצדדים, דאגנו לכך שמרכז הכובד יהיה באמצע, בין שתי משקולות הפלסטלינה. במקרה הזה, מרכז הכובד מחוץ לצורה הוא נמצא בדיוק תחת נקודת הבסיס של הסביבון, ולכן הסביבון נמצא בשיווי משקל. נסו בעצמכם.
נסו לגזור ולייצר צורות נוספות, שמתעתעות בנו, ונראה כי לא הגיוני שהן בשיווי משקל (רקדן קרטון עומד על רגל אחת, בובה מקלקר הנשענת באלכסון על מדף בבית) את הצורות אזנו באמצעות משקולות פלסטלינה סימטריות שימצאו תחת נקודת העגינה.
ניסוי6: איך לאזן כף ומזלג על נקודה באוויר (מצורפים סרטון 5 סרטון 6, סרטון 7)
* מרכז כובד במטוסים חישוב מרכז המסה והשמירה על מיקומו של מרכז מסה חשובים מאוד כשמעמיסים מטוסים. לכל כלי טיס, יש טופס דיגיטלי המחשב את מרכז הכובד של המטוס הריק והמטוס המלא (עם נוסעים, מטען ודלק). לטופס מכניסים את כל רכיבי המטוסים, כולל תאי דלק ומהלך צריכת הדלק בזמן הטיסה. ליד כל רכיב מצוין שמו, משקלו, ומיקומו. בעבר התרחשו אסונות ואף התרסקו כלי טיס, בשל חישוב לא נכון של מרכז כובד, או בעקבות מטען שהחליק לחלק האחורי של המטוס בזמן ההמראה והזיז את מרכז המסה של המטוס. זה עלול לגרום למטוס לאבד איזון עד כדי אובדן שליטה.
– שימוש בתוכנת טינקר קאד Tinkercad למידול בתלת מימד (כיתות ג’-ו’)
ותודה למדריך שלנו שלומי מרקוביץ על הפעילות
הפעילות מלמדת את הילדים את הבסיס של שימוש בתוכנת טינקר קאד למידול בתלת מימד ומעודדת אותם ליצור מודל של מבנה מפורסם כלשהו מהעולם.
הערה: לאחר שלוחצים על join now , יש ללחוץ על create a personal account ולא על join class (יתכן שבשל הרגל אמרתי בסירטון אחרת 🙂 )
כשנשוב לשגרה, ניפגש ושני מודלים שיבחרו בהגרלה יודפסו במדפסת תלת המימד שלנו, והמעצבים המוכשרים שלהם יקבלו אותם.
תהנו!
–
קישורים לחומרים שמצאנו מתאימים עבורכם :
קישור לפינת החידות של מאקו קישור לאתר
קישור לחידות מתמטיות קישור לאתר
פודקאסט (Podcast) בעברית על פי החלטת האקדמיה ללשון עברית הֶסְכֵּת היא מעין תוכנית רדיו המופצת באינטרנט. היא מאפשרת לנו העשרה מתוך עניין בזמן המתאים לנו. ואין מתאים מזמן קורונה להתחיל….
דמויות מרתקות בהיסטוריה האנושית ובהיסטוריה היהודית-ישראלית. נשמע על ממציאים, מתקני עולם, מנהיגים שתרמו לחברה האנושית, מצביאים מפורסמים ואמנים גדולים. הפרקים בסדרה יספרו על עולמנו וגם על עולמם של אחרים. הם יאפשרו לנו להבין את המניעים והסיבות שמאחורי אירועים היסטוריים, ללמוד כיצד התמודדו אחרים עם אתגרים וקשיים אדירים ולהתוודע לתקופות ותרבויות אחרות.
המעבדה לילדות וילדים גיל מרקוביץ יוצאת למסע הכרות עם כדור הארץ
נצא למסע היכרות עם כדור הארץ. בכל פרק נתחיל בשאלה, והתשובה תגלגל אותנו אל השאלה הבאה. חוקרות וחוקרים יספרו לנו על צמחים, בעלי חיים, מזגי אוויר ואיך אנחנו – בני האדם – משתלבים בעולם המופלא הזה. בתהליך חיפוש התשובות יצוצו שאלות נוספות, והסקרנות תתעצם. מוזמנות ומוזמנים להמשיך את המסע בעצמכם!
–
תרגולי יוגה נהדרים לילדים: (גן חובה – כיתה ד) –
PowerPoint למתחילים (כתה ב ומעלה) קורס לרכישת מיומניות בסיסיות לעבודה ב- Power Point , ליצירת מצגות לצרכים אישיים, מקצועיים ואחרים. בקורס תלמדו להפיק, לערוך ולעצב מצגות ותרכשו מגוון מיומנויות וכלים שיאפשרו לכם המשך למידה עצמית של האפשרויות שמציעה התוכנה. אין צורך בהיכרות מוקדמת עם התוכנה.
פעילויות מטעם בית התפוצות (כתה ד ומעלה)
קורס חינמי- הדרך שלך ללמוד פייתון ( כיתות ו’ ומעלה) בקורס תרכשו בצורה פרקטית וחווייתית את כלי הבסיס לפיתוח קוד בשפת פייתון. שפת פייתון היא שפה אינטואיטיבית המאפשרת ביצוע פעולות מורכבות בפשטות, על כן שימושית מאוד בעולמות הסייבר
וקורס מתקדמים בפייתון ( כיתות ו’ ומעלה) –
האם שאלתם את עצמכם פעם איך ההודעה ששלחתם ברשת, מגיעה לחברים שלכם בצד השני של העולם במהירות האור? ( כיתות ו’ ומעלה) בקורס תרכשו מושגים בסיסיים בעולם תקשורת המחשבים, כולל תהליכים ופרוטוקולים נפוצים בעולם הרשתות, ותבינו כיצד עובד האינטרנט