מכון אריקה לנדאו

נוסד 1969

חוגים לילדי כיתה ד'

כיתה ד
ימי א' ימי ב' ימי ג' ימי ד' ימי ה'
16:00-17:30 עולם שאין רואים איך נולד רעיון? סטארטאפ למתחילים
כימיה ופיסיקה ביחד ולחוד כתיבה יוצרת קומיקס רפואה במאה ה-21 תופעות מסתוריות במוח האדם
 
17:30-19:00 מסע אל החלל בניה בלגו ותכנות  ב-Scratch השראה לעיצוב אדריכלות שחמט ומשחקי חשיבה
צילום מוסיקה ויצירתיות יפנית ותרבות יפן-מתחילים

לחזרה לרשימות החוגים לפי קבוצות גיל לחצו כאן

 

החוגים:

 

אדריכלות   מדריך: עומר דותן

בחוג נכיר את עולם האדריכלות באמצעות בחינת הדמיון והשוני המתקיימים בינו ובין משחקי הילדים שכולנו אוהבים: כמו כל משחק היצירה האדריכלית דורשת מציאת פתרונות יצירתיים לאתגרים שונים, וכמו קוביות משחק, האדריכלות עוסקת בבניית מבנים גדולים ומורכבים מחלקים קטנים

לאורך המפגשים נכיר מושגי יסוד ועקרונות תכנון מרכזיים באדריכלות, ואלו ישמשו אותנו כמו קוביות משחק, באמצעותן יפתח כל אחד מן המשתתפים את יצירתו האישית.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

איך נולד רעיון? סטארט אפ למתחילים  מדריך: יואב רולר

יש לי רעיון! איך מוציאים אותו לפועל?  אנו חיים במדינת ישראל הנמצאת בין המובילות בעולם בתחום היזמות והחדשנות. אולי צץ לנו איזה רעיון מעניין אך עדיין לא לקחנו אותו לשלב הבא

איך הופכים רעיון למציאות ? מהי חשיבה מחוץ לקופסא ?   איזה עוד רעיונות יכולים להיות לי ?

בחוג נכיר ביחד את השדות השונים מהם נולדים רעיונות ונגלה מהי יזמות. נפעל כצוות מחקר ופיתוח בחקירת רעיונות שונים ובמימושם בשלבים השונים כמו עיצוב מוצר, סקר קהל, בניית מודל עסקי, פרסום וגיוס מימון, יצור, שיווק ועוד.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

בונים עיר   מדריכה: שירי מוטס-לוין

בקורס נבחן היבטים שונים של תכנון אדריכלי – מקורות השראה, מאפיינים שונים של הבניה והשפעתם על התוצר הסופי, דרכי הבעה אדריכליות וכד'. בהמשך כל תלמיד ישתמש בכלים הללו לתכנון ובניית מודל של בניין. בחלק השני של הקורס נבחן גישות שונות ורעיונות שונים לתכנון אורבני לאורך ההיסטוריה והתלמידים יתכננו ויבנו מודל עירוני עפ"י הכללים אותם ינסחו לעצמם ומתוך היכרות עם המודלים הקיימים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

בנייה בלגו ותכנות  ב Scratch   מדריך: אלי חולי    

סקראץ' היא סביבת יצירה ותכנות חינמית בעזרתה ניתן ליצור תכנים ומדיה אינטראקטיבים כמו משחקים, סיפורים ואנימציות. התוכנה פותחה במעבדת המדיה של MIT בארה"ב. השימוש בסקראץ פשוט מאוד וניתן להתחיל לבנות בה תוכניות מחשב, כלומר, לתכנת בעזרתה כבר עם ההיכרות הראשונית.

סקראץ מאפשרת סביבת פיתוח תוכנה לכל דבר, והעבודה בה תספק לכם התנסות אמיתית הדומה מאוד לעבודתם של עובדים מקצועיים במדעי המחשב.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

בעקבות סיפורים   מדריכה: אסנת ישפה

לכל הסקרנים ותעבי הידע, אוהבי הספר, אמנות הכתיבה והאיור – הקורס החווייתי נועד לכם.

אנו מזמינים אתכם לצלול יחד לתוך עולם המילים והאיור, עולם בו לדמיון ולעלילות אין גבולות. בו נטעם ספרי מתח, הומור, עצב ושמחה, ונפגוש מציאות ובדיה. נכיר דמויות מפתח וסופרים מהוללים, נתרשם מכישרונות דגולים, נחלוף דרך שלל נושאים מרתקים וניתן לעצמנו להיסחף בעקבותיהם. נכתוב ונאייר גם אנו ונתנסה בשלל תרגילים יצירתיים, שונים ומשונים, כל אחד לעצמו ובשיתוף הקבוצה שתתגבש.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

השראה לעיצוב   מדריכה: שירי מוטס-לוין

בקורס ניגע בכלים הרבים העומדים לרשותו של המעצב. נחקור ונתנסה בחומר, מרקם, צבע, מוזה ועוד. נכיר תחומים שונים של עיצוב: עיצוב מוצר, גרפיקה, אדריכלות, אמנות, עיצוב אופנה ועוד. בכל מפגש ניצור עבודה העוסקת באחד הנושאים הללו דרכה נבין לעומקם של דברים. נחשוב על אריזות ונייצר כאלו, נבנה לגובה (ואולי גם לרוחב) באבני בניה לא קונבנציונאליות, נתנסה בדרך עבודתם של אמנים וגרפיקאים, נבדוק איך משפיעה קרן אור בודדת על האווירה, ננסה למצוא לעצמנו מקורות השראה ועוד ועוד.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

טכנולוגיה  מדריכה: חווה לביא

הידעתם שמקור המילה  טכנולוגיה במילה היוונית טכנו-אמנות ולוגיה-תורה? תורת האמנות.  מה הקשר שבין מדע ואמנות?  האם האדם הקדמון היה אמן או אומן? בחוג  נגייס את הסקרנות,  החשיבה המדעית והיצירתית  לטובת  עבודת חקר ובנייה של  דגמים טכנולוגים דוגמת מכונת הכביסה,  המעלית, המצלמה,ועוד. ננסה להמציא מכשירים חדשים ושיפורים לקיימים. ילוו אותנו מדענים שונים ביניהם ניוטון, ארכימדס ואחרים שסיפוריהם יובילו אותנו בפיתוח המצאות חדשות. האם תצליחו לבנות עפרון שפותר את שיעורי הבית במקומכם?  גלימת העלמות או רובוט שייראה כמוכם בדיוק?

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

יפנית ותרבות יפן   מדריכה: אדר זקס

צבע, אור וקסם. קליגראפיה, בנטו, מאנגה . מי תהיה המעצמה הגדולה הבאה?  יפן המדינה העשירית בגודלה בעולם ובין המשפיעות ביותר.אילו השפעות יצאו מהאי היפני וכיצד אנו- אנשי המערב מושפעים מהן עד היום.

על מנת ללמוד היטב את השפה היפנית יש להבין את מקורות התרבות היפנית העתיקה והמודרנית כאחד, לכן ישולבו גם סיפורים ואנקדוטות מניסיונה האישי של המדריכה.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

כימיה ופיסיקה ביחד ולחוד   מדריכה:יבגניה רוזנבלום 

נלמד עקרונות בכימיה ופיסיקה ואת השילובים ביניהם. מה זה מולקולות, אטומים ,אלקטרונים, קוורקים ושאר החלקיקים המוזרים. מתי פועל הכוח הצנטריפוגלי וכוח המשיכה, מה הקשר בין חשמל ומגנטיות, מה זה צפיפות ומתח פנים, למה מתרחשות תופעות טבע שונות. נעשה ניסויים, וניסויים ועוד ניסויים..

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

כתיבה יוצרת קומיקס   מדריכה: נגה אלגום

בקורס זה נלמד שקומיקס הוא לא אחר מאשר האחיין השובב של הקולנוע, ולכן נתבונן בקומיקס שלנו לא רק ככותבים, אלא גם כשחקנים, כבמאים, כמעצבי תלבושות, תאורנים וכד'… כך נוכל… לאייר את רגעי הקסם הנבחרים בסיפורינו וליצור מהם קומיקס טוב באמת.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

יפנית ותרבות יפן   מדריכה: אדר זקס

צבע, אור וקסם. קליגראפיה, בנטו, מאנגה . מי תהיה המעצמה הגדולה הבאה?  יפן המדינה העשירית בגודלה בעולם ובין המשפיעות ביותר.אילו השפעות יצאו מהאי היפני וכיצד אנו- אנשי המערב מושפעים מהן עד היום.

על מנת ללמוד היטב את השפה היפנית יש להבין את מקורות התרבות היפנית העתיקה והמודרנית כאחד, לכן ישולבו גם סיפורים ואנקדוטות מניסיונה האישי של המדריכה.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

לטוס עם הציפורים   מדריך: שמוליק אהרוני

החוג בא להעניק חוויה מעצימה מעולם התעופה , ונדידת הציפורים.

החוג בנוי ממספר נדבכים המשלימים אחד את השני. בתחילה נשאלות השאלות על רצון האדם להתרומם ולנצח את איתני הטבע. בשלב השני עוסקים התלמידים בבחינת האפשריות וההזדמנויות שהיו לחולמים שעסקו בנושא לאחר מכן נבחנים פריצות הדרך המשמעותיות והשיאים ששברו. בשלב השלישי מתנסים התלמידים בבניית פרויקטים המדגימים את עקרונות התעופה והחוקים העומדים מאחוריהם. התלמידים בונים דגמים מחומרים שונים ומתנסים בהטסתם תוך הבנת עקרונות תעופה ואווירודינמיקה. בשלב האחרון נדרש מהם לביצוע תוכנית בניה של כלי תעופה עתידי המיועד לשרת את האנושות תוך התחשבות בהגבלות של צמצום אנרגיה,ואיכות סביבה. התוכנית משלבת הדרכה,צפייה בסרטים מקצועיים,שימוש בכלי עבודה,הבנת תוכניות מופשטות והפיכתם לפרויקטים תלת מימדים,עבודת צוות,שיתופי פעולה וחשיבה יוצרת,הפעלת הדמיון.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

לצאת מהריבוע – אוריגאמי וגיאומטריה   מדריך: איתי הכהן

האם כוכב נינג'ה בנוי מטרפזים או מדלתונים?  האם אפשר ליצור "שטיח" של ארבעה כוכבים מדף אחד? כמה פאות לקובייה? מה זה תמניון? מכמה דפים אפשר להכין קובייה? אחד מספיק? האם אפשר משלושה? מארבעה?

באוריגמי המסורתי קיפלו בדרך כלל דמויות, ציפורים, בעלי-חיים, פרחים, סירות וקופסאות. בשנים האחרונות הולך ומתחזק הקשר בין טכניקות של אוריגמי לתחומים גיאומטריים תיאורטיים, הן בדו-ממד והן בתלת ממד. השאלות הנ"ל  ועוד רבות אחרות  נלקחות מעולם הגיאומטריה ומקבלות תשובה שהיא גם מאלפת וגם "מעלפת" (מרוב יופי) – בקיפולי נייר!

נעסוק בשאלות כאלה ובתשובות אפשריות, מהיכרות "בידיים" של עובדות גיאומטריות ועד חקירה ופתרונות מוחשיים לחידות בתחומים אחרים של המתמטיקה.

הלימוד יהיה בעיקר דרך עשייה אישית ויכוון לטיפוח יכולות כגון סבלנות, ריכוז, דיוק, קואורדינציה ומוטוריקה, יכולת להתגבר על קשיים, מעקב אחרי הוראות ועבודה בשלבים.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

מוסיקה ויצירתיות  מדריך: ירון בכר

מטרת הקורס לחשוף את הילדים למוסיקה מגוונת מכל קצוות תבל  והזמנים, להבין את שפת המוסיקה ואת כוחה להשפיע על חיינו. המוסיקה, כמכונת זמן, לוקחת את הילדים למסע מרתק בו יכירו יצירות מופת ויבינו את כוחה של המוסיקה להשפיע על עולם הרגשות והדמיון, ואת יכולתה להוות מראה לתקופה ולארועים משמעותיים בהיסטוריה. הילדים ילמדו על חוקי הטבע של הצלילים, אפקטים, מוסיקה לסרטים, אשליות סאונד ועוד, דרך הדגמות על מחשב וסינטיסייזר. כמו כן, חשיבותה של המוסיקה כפס הקול של חיינו ויכולתה המופלאה לגרום למוח שלנו להיות פעיל על כל אזוריו, להעצים את יכולותינו, את מהירות המחשבה, את ההבנה המתמטית שיש במוסיקה, ופיתוח היצירתיות.

במיוחד בתקופתינו, בה קצב החיים מהיר ותובעני, החשיפה של הילדים למוסיקה הקלאסית מלמדת אותם גם לדעת להוריד הילוך במרוץ החיים וגם את היכולת להנות מיצירות מורכבות וארוכות.

השלב האחרון בהקלטת שיר או כל יצירה מוסיקלית הוא שלב המיקס בו אנחנו קובעים את עוצמת הכלים והיחס ביניהם, במיקס טוב שומעים גם את הסולן בבירור וחזק יותר משאר הכלים וגם אפשר לשמוע את כל הפרטים הקטנים. בדומה לכך, גם בחיים צריך באלנס טוב, לדעת להבחין בין העיקר לתפל, ומי לא היה רוצה שיהיו לו חיים כשהכל בבאלנס מושלם?

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

מסע אל החלל  מדריך: שמוליק אהרוני

בקורס נעסוק בלימוד מגוון נושאים בתחום הטילים והחלל בהיבט הטכנולוגי וצעדי ההתפתחות האנושית. מכלי החלל הראשוניים דרך תנועתם באוויר,מעבורות החלל החדישות על ציודם ועד טילים וגששיות,לימוד וחקר של התלמידים בנושאים הנלמדים. בניית דגמים של טילים ,של סביבת מגורים על הירח או המאדים,ביצוע שיגורים  ועוד . ביצוע ניסויים ותוצרים נוספים בתחום חקר החלל.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

מצחקים מתמטיים    מדריכה: אדווה בת שיר

בחוג זה נעסוק בפיתוח חשיבה מתמטית מקורית, פיתוח יצירתיות,לימוד הדדי ויצירה משותפת , פיתןח הביטחון העצמי במציאת פתרונות לא קונבנציונליים, עידוד הסתכלות וחשיבה מעמיקה על חידות מתמטיות קשות.

נתמודד עם פריצת כספות –על ידי  קודים של מספרים, חידות מתמטיות ופרדוכסים מפורסמים, קסם ושעשועים במספרים [פירמידות וריבועי קסם] , סידורים לוגיים, סדרות חשבוניות, מציאת שיטות שונות לבניית סודוקו ולפתרון סודוקו, בעיות היגיון פתרון בעיות מהסוף להתחלה, וסדרות חשבוניות- סדרת פבונאצ'י.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

עולם שאין רואים    מדריכה: יבגניה רוזנבלום 

נצא למסע אל עולם שמעבר לתפישת החושים שלנו:  אור בלתי נראה, שדה מגנטי, יצורים שאיננו יכולים לראות. כיצד הם משפיעים על חיינו? מתחת לעדשת המיקרוסקופ מתגלה עולם עשיר ומפתיע – התאים הבונים את גופנו, חיידקים, וירוסים, מולקולות, אטומים ועוד. נערוך ניסוים עם די-אן-אי, נגדל חיידקים ונייצר גבינה ולחם בעזרת שמרים

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

צילום     מדריכה:  יעל ארגוב חכמון

הצילום כחוויה יצירתית. בחוג נכיר את ההיסטוריה של הצילום ונתנסה בעקרונות הצילום הבסיסיים בחדר החושךנמשיך בהכרת המצלמה הדיגיטאלית והשפה הצילומית – אור, צבע, קומפוזיציה , דרך נושאים שונים כמו פורטרט, טבע דומם, סיפור מצולם, סטופ מושן ועוד.  נצפה ונקבל השראה מיצירות של אמנים וצלמים שונים. נכיר את ציוד הצילום והסטודיו ונלמד לתפעל אותו.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

רפואה במאה ה-21   מדריכה: יבגניה רוזנבלום 

מהנדסים במקום רופאים, מכונות במקום תרופות? האם בעתיד הקרוב נוכל להחליף רופאים    ברובוטים? תהליך שצובר תאוצה בשנים האחרונות, ובכלל, כיצד ייראה עולם הרפואה במאה ה- 21.  נלמד כיצד בעזרת טכנולוגיה פשוטה ו'ראש גדול', נולדו ההמצאות הגדולות בתחום הרפואי  (קוצב לב, MRI, לב מלאכותי וכו'). נראה  כיצד הרפואה מצילה חיים ומשפרת איכות חיים דווקא בזכות המדעים הריאליים (פיסיקה, מתמטיקה, כימיה, הנדסה וכו'). נכיר את תחום המכשור הרפואי המעניק לרופא יכולות שכמותן לא היו עד המאה הנוכחית

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

שחמט ומשחקי חשיבה  מדריך: פליקס חודק

שחמט כמדע, אומנות וספורט ובמהלך החוג מקנים לילדים כלים רבים שיעזרו להם להתפתח הן במשחק והן בלימודים ובחיים. מקצת ממיומנויות אלו הן: חשיבה יצירתית, השלכות ותוצאות עתידיות, שיפור יכולות זיכרון וריכוז, קבלת החלטות, ראיה מרחבית, רוח תחרותית, סבלנות וסובלנות, קור רוח, ביטחון עצמי, התמדה ומתן כלים לפתרון בעיות.

הילדים יכירו את מונחי השחמט: לוח שחמט, משבצות שחורות ולבנות, שורה, טור, אלכסון, מרקז, יריבים, משחק, פתיחת המשחק, מסע, הכאה, הכאה דרך הילוכו, להימצא מתחת מתקפה, הצרחה (גדולה וקטנה), שח, מט, פט, תיקו. יכירו את הכלים מלך, מלכה, צריח, רץ, פרש, רגלי וחוקי מסע ומכה שלהם, ישחקו עם כל כלי לחוד ובשיתוף פעולה עם כלים אחרים, ידעו לשים לוח חוקי בין היריבים, להעמיד כלים על הלוח, ולדעת לפתור תרגילים מט בתוך במסע אחד.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות

 

תופעות מסתוריות במוח האדם   מדריכה: משי וולוביץ

המח הוא האיבר המופלא והמסתורי ביותר בגוף האדם. הוא שולט על כל התנהלות הגוף, שומר על איזון, מוציא לפועל תנועות אך גם טומן בחובו היבטים של תפיסה, תודעה ורגש. במהלך השבועות נחקור תופעות משונות המתרחשות באופן יומיומי מבלי שנשים לב אליהם. אפקטים מעניינים המשלבים אנטומיה, תפיסה ותודעה המאפשרים לאדם לראות את העולם בצורה שהיא כה שונה ויחודית משאר בעלי החיים. במהלך החוג ניגע באספקטים מעולם חקר המח, הרפואה והמדע המודרני תוך שילוב משחק, יצירה, סרטונים והרבה הנאה.

חזרה לרשימת החוגים לפי ימים ושעות